Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Soms droom ik dat ik val, en bij het neerkomen heb ik een sterk gevoel dat ik neerplof, waardoor ik wakker wordt. Hoe kan dit?

Echt het gevoel dat je van een meter hoogte in je bed valt, zonder dat het zeer doet...
Meerdere mensen hebben dit wel eens, heb ik gehoord...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (6)

Je 'valt' letterlijk in slaap. Als je in de eerste fase van de slaap komt, schokt het lichaam vaak iets. Als je wakker schrikt op het moment dat je lichaam schokt (en je droomt iets soortgelijks) dan lijkt het net alsof je inderdaad werkelijk in je bed valt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er wordt weleens gezegd dat je dat droomt omdat je dan bang voor iets zou zijn. Maar het kan ook een heel eenvoudige lichamelijk oorzaak hebben: n.l, je ligt op een vouw in het laken of de de onderlegger, dat geeft onbewust de sensatie van op het ""randje liggen"" met eraf vallen tot gevolg. Gelukkig duurt dat vallen niet tot het oneindige.
Grappig he, hoe het onderbewuste allerlei sensaties aan elkaar knoopt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms val je in slaap terwijl je spieren zich niet volledig hebben ontspannen. Tijdens je slaap ontspant je lichaam zich langzaam.

Het gevoel van vallen komt, doordat je lichaam zich niet langzaam maar plotseling volledig ontspant. Dat geeft tijdens je slaap een heftig gevoel waardoor je wakker wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In je droom kan er vanalles gebeuren wat dan heel echt lijkt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan door onwillekeurige samentrekking van de skeletspieren.
Dit kan in een deel van je lichaam zijn maar ook over het hele lichaam.
Een zelfde soort lichamelijke reactie vindt plaats op het moment dat je echt valt (ook dan spannen alle spieren in je lichaam zich samen), vandaar dat er vaak door mensen de associatie wordt legt tussen vallen en die onwillekeurige samentrekking van de spieren.

Dit kan meerdere malen in de nacht voorkomen, maar afhankelijk van hoe diep je op dat moment slaapt kun je er, al dan niet, wakker van worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ooit eens gelezen,dat dat een overblijfsel is van de tijd,dat we nog in de bomen leefden en sliepen en we van onze tak afkukelden. Denk,dat deze verklaring net zo goed of slecht als de andere.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing