Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom mag je geen griepprik krijgen als je het Guillain Barré Syndroom gehad hebt?

Ik heb er nooit zo bij stil gestaan, totdat ik een uitnodiging kreeg voor de griepprik vanwege het feit dat ik nog niet zo lang hartpatiënt ben.
Daarin stond dat ik geen griepprik mocht krijgen als ik ooit Guillain Barré had gehad. Deze ziekte heb ik inmiddels zo'n 27 jaar geleden gehad, maar mijn huisarts kon hier alleen maar een vaag antwoord op geven, iets met kippe eiwit dat dit Guillain Barré virus opnieuw zou kunnen activeren. Nu eet ik regelmatig kip / kipfilet en eieren, dus ik vind de redenatie van de arts eigenlijk wel wat onlogisch, omdat daar ook kippe eiwit in zit. Wie weet eigenlijk hoe dit nu werkelijk in elkaar zit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.1K
Ritsuka
9 jaar geleden
Kippen eiwit eten en het in je bloed krijgen zijn wel 2 totaal verschillende dingen.
Cryofiel
9 jaar geleden
Mijn gedachte, Ritsuka. Als je kippeneiwit eet, wordt het eiwit in de maag uiteengebroken tot slechts de losse aminozuren overblijven. Als je kippeneiwit in de bloedbaan injecteert heb je kippeneiwit in de bloedbaan. Maar - bestaan er voor dergelijke gevallen geen vaccins zonder kippeneiwit? Of bestaan dergelijke vaccins wel voor andere ziekten, maar niet voor de griep?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Cryofiel en Ritsuka: vaccins worden niet in de bloedbaan ingespoten, maar in een spier (intramusculair) of onder de huid (subcutaan). Daarbij komt het vaccin natuurlijk ook in het milieu interieur, maar de effecten zijn veel minder heftig dan wanneer het direct in het bloed komt. Ik kan me echter niet voorstellen dat we het antwoord in het eiwit moeten zoeken. Guillain Barre is een ziekte waarbij het lichaam om de een of andere reden de zenuwcellen van het eigen lichaam aanvalt. Een van de theorieën is dat bepaalde eiwitten op de virussen (die ook in het vaccin zitten) lijken op eiwitten op de zenuwcellen. Als het lichaam dan een reactie ontwikkelt op de eiwitten op de virussen kan die reactie overgaan op een reactie tegen de zenuwcellen. Met deze theorie in gedachten kan ik me voorstellen dat een volgend contact met zo'n virus een grotere kans geeft op weer zo'n reactie.
Deze gedachte heeft wel een aantal haken en ogen, niet in de minste het feit dat ik als collega-huisarts nooit eerder zo'n advies heb gehoord.
Ik kan ook nergens op internet of in mijn literatuur vinden dat bovenstaande ook echt een verhoogd risico geeft; het zou dus net zo goed kunnen dat mijn redenatie net opgaat. @Tine68: zou je eens bij je huisarts willen navragen waar hij de informatie dat je de griepprik niet zou mogen vandaan heeft? Wellicht heeft hij gewoon gelijk en dat is ook voor mij waardevolle kennis (deze dokter probeert steeds nog wat bij te leren...) Mogelijk kunnen we dan ook beter een antwoord geven.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Er zijn verdenkingen dat het griepvaccin in een beperkt aantal gevallen Guillain Barre kan veroorzaken. Het RIVM beveelt echter niet aan dat mensen die ooit Guillain Barre hebben gehad het griepvaccin niet mogen hebben. Wanneer je griep krijgt is de kans dat je daarvan Guillain Barre krijgt veel groter, dus wellicht is het zelfs aan te raden het vaccin wél te nemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding