Waarom mag je geen griepprik krijgen als je het Guillain Barré Syndroom gehad hebt?
Ik heb er nooit zo bij stil gestaan, totdat ik een uitnodiging kreeg voor de griepprik vanwege het feit dat ik nog niet zo lang hartpatiënt ben.
Daarin stond dat ik geen griepprik mocht krijgen als ik ooit Guillain Barré had gehad. Deze ziekte heb ik inmiddels zo'n 27 jaar geleden gehad, maar mijn huisarts kon hier alleen maar een vaag antwoord op geven, iets met kippe eiwit dat dit Guillain Barré virus opnieuw zou kunnen activeren. Nu eet ik regelmatig kip / kipfilet en eieren, dus ik vind de redenatie van de arts eigenlijk wel wat onlogisch, omdat daar ook kippe eiwit in zit. Wie weet eigenlijk hoe dit nu werkelijk in elkaar zit?
Deze gedachte heeft wel een aantal haken en ogen, niet in de minste het feit dat ik als collega-huisarts nooit eerder zo'n advies heb gehoord.
Ik kan ook nergens op internet of in mijn literatuur vinden dat bovenstaande ook echt een verhoogd risico geeft; het zou dus net zo goed kunnen dat mijn redenatie net opgaat. @Tine68: zou je eens bij je huisarts willen navragen waar hij de informatie dat je de griepprik niet zou mogen vandaan heeft? Wellicht heeft hij gewoon gelijk en dat is ook voor mij waardevolle kennis (deze dokter probeert steeds nog wat bij te leren...) Mogelijk kunnen we dan ook beter een antwoord geven.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.