Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat zou jij moeilijk vinden in het contact met familie van een ernstig zieke zorgvrager?hoe zou je de familie benaderen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (7)

Open en direct, waarom heeft iemand anders familie, is in de basis om elkaar te helpen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Afhankelijk van het contact wat je altijd al had met deze familie, kom je er vaak blijf dat gewoon doen en vraag of je iets voor ze kan betekenen, op welke manier dan ook.
Misschien is luisteren alleen al genoeg, maar ook praktische hulp kan welkom zijn. Vraag er gewoon naar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vaak gaat alle aandacht uit naar de ernstig zieke, en wordt de partner, of de familie eromheen een beetje "vergeten", terwijl zij het ook moeilijk hebben, en hun leven ook enorm is veranderd.
Laat merken dat je daar begrip voor hebt, en geef aan dat je ook benieuwd bent hoe het nu met hen gaat. Geef ze positieve aandacht en steek ze een hart onder de riem in deze moeilijke tijd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Neem aan dat je de familie (nog)niet kent? Wat je ook wilt doen bespreek het eerst met de zorgvrager (deze kan t wel eens met jouw aanpak niet eens zijn) maar wees eerlijk en open tegen de familie!! Vertel ze zeker dat je voor vragen en andere dingen ook bij jou terecht. Zorg verder dat ze naar zorgvrager zo positief mogelijk blijven. Met positiveit is veel te bereiken en het geeft kracht! Veel succes!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Twee keer dezelfde vraag is twee keer hetzelfde antwoord:

Dat ligt er aan wat je relatie met die zorgvrager is.
En hoe de persoon is overleden, waaraan.

Ik begrijp dat je niet vraagt OF je het moeilijk zou vinden, maar WAT je daarvan moeilijk zou vinden.

Is het je werk?
En is het de eerste keer dat je zoiets bij de hand hebt?
Als het je werk is, ga ik er toch van uit dat dit soort zaken ook in de opleiding behandeld zijn.

Ben je bang voor onverwachte emotionele uitbarstingen?
Ben je misschien zelfs bang dat je een deel van de schuld krijgt?

Ik heb een zus die verpleegkundige is en het toch wel heel vaak moeilijk heeft als er weer iemand op de afdeling, die zij een poos verzorgd heeft, komt te overlijden. Maar je kan niet mee-huilen.
En dat is misschien wel WAT er moeilijk aan is.
Jouw eventuele verdriet mag later komen, maar niet bij de familie.

Toegevoegd na 3 minuten:
Waarom twee keer dezelfde vraag?
http://www.goeievraag.nl/vraag/moeilijk-vinden-overlijden-zorgvrager-familie.55493#331646
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wanneer familie vragen hebben over het verloop van de ziekte, hoelang het kan duren en eventuele pijnbestrijding dan is de huisarts of verpleeghuisarts hier de meest aangewezen persoon voor om goede en meest eerlijke antwoorden te kunnen geven. Wanneer je in de verpleging werkt dan kun je familie opvangen met vragen en troost bieden wanneer ze het moeilijk hebben. Je bent er in dit beroep voor de zorgvrager in de eerste plaats, daarna voor familie en eventuele andere bezoekers. Wees altijd eerlijk en draai niet om een moeilijk antwoord heen. Denk eraan dingen nooit te bespreken boven een terminaal zieke. We moeten er rekening mee houden dat ze alles nog mee kunnen krijgen ook al lijken ze vaak zo ver weg. Moeilijk vind ik het wanneer familie het erg moeilijk heeft en huilen. Een troostende arm of troostende woorden zijn belangerijk, maar ik kan mezelf ook nooit zo goed sterk houden. Dat vind ik het moeilijkste.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb dit zelf meegemaakt bij mij op de woonzorg. Leef mee met de familie zoals je het zelf ook beleeft. Ik bedoel daarmee, blijf jezelf, jij mag ook verdriet hebben, familie heeft dat uiteraard ook. Maar zodoende voel je elkaar beter aan. Sterkte er mee!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing