Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan je het beste omgaan met een control- freak ?

Iemand die steeds corrigeert , dingen naar zijn / haar hand wil zetten , "weet " hoe dingen gedaan moeten worden , ongevraagd advies geeft .

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een nuttige vraag! +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jakkes, ik geloof dat ik daar ook een tik van heb. Ik kan tegen heel veel jongeren zeggen, als ik ze zie stuntelen... moet je zus of zo doen. Of ik zie dat dingen verkeerd zijn en ik corrigeer het. Voor de ander is het niet leuk. Ik probeer voor mezelf te accepteren dat er vele wegen zijn die naar Rome leiden en dat niet altijd alles efficiënt hoeft te gaan en niet zo als ik denk dat het moet. Ben ik de norm? Bovendien als een ander iets fout doet leer je daar meer van dan als diegene steeds maar gecorrigeerd wordt. Misschien is dit ook wel een antwoord voor je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt puntkomma. Ik denk dat iedereen het wel een beetje heeft. Maar sommigen hebben het heel sterk en denken te wéten dat hun suggestie de enige juiste is . Dat bedoelde ik met "controlfreaken". :-)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Ik wil aan bovenstaand antwoord toevoegen, dat je die persoon er op moet aanspreken op het moment dat hij/zij zich weer zo gedraagt.
Je moet die persoon immers een kans geven zichzelf te corrigeren. Bovendien komt het als een aanval op de persoon over als je al die keren van ongewenst gedrag uit het verleden in één keer opsomt.

Waarschijnlijk heeft hij/zij niet eens in de gaten dat hij/zij (zo vaak) controlerend is.
Nou zal hij/zij niet na één opmerking van jouw kant veranderen, dus je zult dit stug vol moeten houden: iets afleren duurt langer dan iets aanleren.

Denk aan je formulering. Geef aan dat je hem/haar heel aardig vind, maar dat JIJ zijn/haar gedrag niet prettig vind. Zo verklein je de kans dat die persoon zich aangevallen voelt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed, die formulering!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het klinkt allemaal goed, maar dit doe ik al jaren bij mijn vader, maar er verandert helemaal niets. Kan het ook met geweld?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Robin
Ik heb het ook, maar dan met mijn moeder. Oudere mensen veranderen nou eenmaal niet zo makkelijk meer. Door hun eigen leeftijd maar ook door de leeftijd van de relatie. Dat patroon van omgaan met elkaar is al zo oud als je zelf bent. Het blijf uiteindelijk het probleem van de ander. Als die ander niet kan/wil veranderen, kun jij alleen nog werken aan hoe jij ermee omgaat, hoezeer je het je aantrekt enzo..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Muattigora, ben jij toevallig mijn zus undercover onder een andere naam? haha. Het klinkt precies zoals zij het zou zeggen. En dat geweld was natuurlijk om een komische draai aan mijn reactie te geven. @Nathan, Ik confronteer hem nu constant als hij zich weer zo gedraagt, maar ik neem hem ook gewoon niet meer serieus, en we spreken elkaar ook niet meer zo vaak. Ik kan er gewoon niet mee om gaan. Ik heb namelijk het idee dat hij dondersgoed weet wat hij doet, maar dat hij gewoon te lui is om zich eens anders te gedragen. Als hij zou zeggen: Zo ben ik, en dat heb je maar te accepteren zou ik tevreden zijn. Maar hij ontkent gewoon dat hij zo in elkaar zit, en daar kan ik niet tegen. In al die jaren is er echt helemaal niets verandert. Maar ik heb me er al bij neergelegd, ik zag deze vraag en ik dacht, ik moet toch even reageren, dus bij deze bedankt en je krijgt een +je voor je antwoord, omdat ik ook gewoon geen betere manier weet om hier mee om te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Robin, iets heel anders he, als je pa ook niet onder ogen wil zien dat hij zo is maar de rest van de wereld het al lang in de gaten heeft, is hij dan niet 'gewoon' een tikje autistisch? Komt in de beste families voor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Excellent antwoord Nathan +

Andere antwoorden (6)

U adviseert en hij beslist. Maak er daarom geen machtsstrijd van. Misschien kunt u de situatie veranderen door uw ideeën uitgebreider te onderbouwen?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef op rustige wijze eens duidelijk aan dat je dit gedrag niet op prijs stelt. Mocht de control freak zijn gedrag niet kunnen aanpassen ( en dat zit er dik in natuurlijk), dan moet je er misschien maar beter voor kiezen, om het contact met deze persoon te verminderen.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
naar persoonlijke ervang met mijn ouders kan ik zeggen dat je de prioriteit moet inzien van het onderwerp. is het erg belangrijk kijk en heeft die desbetreffende persoon toch wel gelijk ondanks dat je het niet vroeg? dan ga je akkoord. is het onbelangrijk en ''lult'' hij/zij maar wat dan kan je het rustig afwimpelen. Als je een goed tegenargument hebt kan je er rustig tegenin gaan. als het je erg veel stoort zeg je het persoonlijk tegen hem/haar zodat ze zelf inzien wat zij doen. als ze onwetend gaan reageren(vb. ''waar heb je het over'') geef je een voorbeeld van hun gedrag en leg je uit dat je het zelf ook wel wist. dit kan een tijdje gaan duren voordat hij/zij stopt met dit gedrag(naar jou toe) maar als jij hun gaat wijzen op het gedrag gaan ze dat zelf irriterend vinden en stoppen ze heust wel :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hangt van je verhouding tot die persoon af.
Wat is de relatie?
Hoe belangrijk is die.

En of jij het geduld hebt en de zin om daar mee om te gaan.
Eerlijk gezegd zou ik me vaker ergeren dan goed zou zijn voor zo'n relatie, dus ik zou er niet tegen kunnen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals iedereen heeft ook deze persoonlijkheidsvorm meerdere kanten.
Je hebt al kennis van deze vorm.
Een hele goede manier zou kunnen zijn een stuk acceptatie bij jezelf, het iemand nemen zoals hij is, of ga `ns kritisch kijken naar jou vormen, plussen en minnen.Indien het storende of verregaande netatieve kanten op gaat, communiceren. Eerstt dmv humor en daarna door inzicht geven met de "ïk boodschap" en niet in op verwijtende of beschuldigende toon maar zoiets als ik vind het jammer dat je regelmatig (niet altijd)de behoefte voelt mij te overtroeven.
Zelf heb ik ooit eens op een verjaardag zo iemand uitgenodigd n keer een lejse te komen draaien. Zet iemand in het middenpunt van de belangstelling voer de druk op en de meest zekere persoon zal onder druk van de groep bezwijken.
Zoals je ziet heb je verschillende mogelijkheden en welke je ook kiest of in welke volgorde laat je afhangen van de reactie van de ontvanger maar probeer zoveel je kunt vanuit een positieve grondhouding te reageren. Jij als zender hebt ook invloed, deze kun je positief en negatief inzetten.
Er is ook lang niet altijd sprake van opzet maar sommige mensen hebben niet goed door welke impact hun handelen en gedrag op de medemens hebben (en wij zelf komen ook nog wel eens voor verassingen te staan, je moest eens weten wat anderen allemaal over ons zeggen, waarschijnlijk net zo veel als wij over anderen praten.
Eerlijk is eerlijk we hebben elkaar alemaal nodig om ons gedrag af te stemmen op het colectief en de een kan dat beter dan de ander en als die ander die dat niet zo goed kan, wel ergens anders weer goed in is en dit ten dienste van een individu of het collectief, steld, dan is het balletje rond en werken we met elkaar aan een beter en prettiger bestaan voor iedereen.

Toegevoegd na 50 seconden:
Op deze manier kun je ook andere ongewenste gedragingen van jezelf en een ander benaderen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed ingeleefd antwoord.
Persoonlijk zou ik hem/haar dumpen. Immers jij hebt de regie over je eigen leven. Dit wil niet zeggen dat je geen rekening moet houden met de ander, maar een control freak is nu niet hetgeen je graag wenst. Als je toch vreselijk van die persoon houdt, moet je heel goeie afspraken maken. Anders wordt je DOODongelukkig. Je moet wel zorgen dat je je eigen leven blijft lijden!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima aanbeveling Geasman
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image