Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Een vriendin ziet met 1 oog nog maar 5% en met het andere oog 45%. Met welk hulpmiddel kan zij beter lezen?

Zij heeft een beschadigde oogzenuw en daar is volgens de oogarts niets meer aan te doen. Zij leest heel graag. Tot nu toe kan zij het nog met een bril af maar als haar ogen slechter worden is dit volgens de dokter geen optie meer. Welk hulpmiddel zou dan nog geschikt voor haar zijn? Ze moet wegens ziekte veel het bed houden dus ze leest vaak in bed. Een leesvenster vergroot maar 2 of 3x.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Tijd om over te stappen op gesproken boeken. http://www.dedicon.nl/audioboeken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zou inderdaad kunnen. Thanks.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb om een andere reden ooit geëxperimenteerd met luisterboeken, maar voor mij was het niets. Ik ervaar luisterboeken of voorleessoftware totaal anders dan zelf de tekst lezen en kan het maar heel moeilijk volgen. Maar als de aandoening van je vriendin progressief is (en dat lees ik tussen de regels door) dan denk ik dat ze er goed aan doet om toch een manier van alternatief lezen te vinden die bij haar past. Ik zou zéker aanraden om te experimenteren met gesproken boeken. Het kan een hele ontspannen manier zijn om te lezen, zeker als zij ook veel op bed ligt. En als de verwachting is dat haar zicht achteruit gaat, kan het zijn dat ze er op den duur niet meer omheen kan. Luisterboeken, waarbij er een opname wordt gemaakt van iemand die het boek voorleest, zijn voor recreatief lezen waarschijnlijk fijner dan voorleessoftware waarbij de computer omzet naar spraak. Toch kan die laatste optie ook een goede methode zijn, met name ook omdat de snelheid van het voorlezen vaak zelf gekozen kan worden en iemand daarom na een periode van gewenning veel sneller kan lezen in vergelijking met de voorleesboeken. Dedicon is een goede site om rond te neuzen, niet alleen voor de audioboeken maar ook voor de gedigitaliseerde boeken, waarbij in combinatie met de juiste software de letters veel meer vergroot kunnen worden dan met een leesloep. Ook een site om informatie te zoeken is die van Barthimeus ( http://www.bartimeus.nl/hulpmiddelen_detail/leeshulpmiddelen ) en Visio: ( http://www.visio.org/nl-nl/home ). Nu is dit zeker niet een gebied waar ik erg bekend in ben, maar vanuit mijn eigen handicap heb ik wel wat bekendheid met hulpmiddelen voor het lezen vanuit bed en gedigitaliseerde boeken. Voor mijn beeldvorming: hóe leest je vriendin in bed? Houdt zij een boek vast, gebruikt ze daar al een hulpmiddel bij? Ligt zij of zit zij half in bed, en als ze ligt, is ze dan in staat om van houding te wisselen en houdt ze boeken dan gewoon vast, of kan ze bijvoorbeeld maar in één houding goed liggen, of in één houding een boek lezen? Bieden groot-letterboeken enig soelaas op dit moment, of is dat al lang niet meer genoeg? Heeft ze al een loeplamp geprobeerd? Die zijn volgens mij het meest bruikbaar aan een tafel, maar er zal allicht een manier zijn om zo'n ding zo neer te zetten dat ze er ook vanuit bed gebruik van kan maken.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Er is zijn tal van hulpmiddelen op de markt, die slechtzienden kunnen helpen bij het lezen. Te denken valt aan bijv (electronische) handloepen,
speciale software, die de tekst op een computerscherm vergroot, zodat er e-boeken gelezen kunnen worden,
loepbrillen.

Bij bartimeus ( zie link) kunnen ze uw vriendin gepast advies geven.

Lukt het zelf lezen uiteindelijk toch niet meer, dan zijn voorleesboeken en hoorcollega's een optie.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor uw reactie.
Bartimeus kan helpen, maar hiervoor is tegen de tijd dat ze officieel slechtziend is (vanaf 30% met het beste oog) wel een verwijzing van de oogarts nodig (die ze dan ook zal krijgen van haar oogarts). Er bestaan leesloepen, vergrotingsprogramma's voor de laptop (handig in bed) of computer. Maar ook voorleesprogramma's. Ook de E reader maakt vorderingen op het gebied van slechtziendheid. Het lijkt mij het beste dat ze begint bij Low vision, ook zij kunnen je helpen met het zoeken naar de juiste hulpmiddelen, voor zowel het lezen als het kijken naar de televisie. Ik denk dat ze veel baat kan hebben bij een programma als Supernova van Dolphin, dit programma vergroot tot maximaal 60 keer en kan het contrast dat het lezen makkelijker maakt, worden ingesteld naar de voor haar beste leesbaarheid. Dit wordt, indien aangevraagd door een deskundig behandelaar, vergoedt vanuit de basisverzekering van je ziektekostenverzekering, wel wordt daarmee je eigen risico ingehouden, wat dus voor eigen kosten is.
Prima beurs om vast kennis te maken met de hulpmiddelen die er zijn, is de Ziezo beurs, ieder jaar gratis te bezoeken in Houten. Het lijkt me fijn voor jullie, deze samen te bezoeken, als dat mogelijk is met haar ziekte.
Goed dat je deze vraag nu al stelt, het is verstandig als ze zich nu al voorbereidt op de toekomst, zodat ze weet welke hulpmiddelen er zijn en hoe te gebruiken. Voor alle informatie op dit gebied kun je behalve op de Ziezo beurs ook terecht bij de Ooglijn, zij luisteren naar haar verhaal en kunnen haar van informatie voorzien. http://www.oogvereniging.nl/ooglijn/
Praat veel met haar, maar luister vooral naar haar, laat haar praten over haar angsten en onzekerheden, dit zijn vaak beperkingen waar weinig kennis over is in haar vriendenkring en bij familie, wat emotioneel zwaar kan vallen. Fijn dat je er voor haar bent. Voor mensen die niet, of slecht mobiel zijn, is er altijd een mogelijkheid dat de hulpverleners van Bartimeus of Low vision bij je thuis komen. Laat haar op het gebied van werk en leren (als dat van toepassing is) tegen die tijd helpen door Bartimeus Ermelo, zij kunnen hierin de juiste begeleiding en adviezen geven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image