Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe moet je een kind reanimeren?

Ik heb op internet bepaalde onderzoeken gelezen waaruit blijkt dat het bij een volwassene beter is om niet te beademen maar alleen hartmassage te geven.
Zie: http://medischcontact.artsennet.nl/archief-6/Tijdschriftartikel/85491/Hartmassage-zonder-beademing-is-beter.htm

Weet iemand of dit bij een kind ook beter is? Of kun je dan beter wel beademen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Ik heb wel eens gelezen dat een gereanimeerde man gekwetste ribben hier aan overhield… bij een kind lijkt me, kan dit nóg eerder gebeuren.

Dus antwoord op je vraag zou zijn, "nog voorzichtiger".
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een reanimatie is nu eenmaal een vrij gewelddadige ingreep op je lichaam; daarbij kan wel eens een rib breken. Je zou zelfs kunnen zeggen dat er niet voldoende diep gereanimeerd is als er geen ribben kapot zijn.
Voor mij geldt in ieder geval dat (voor zover ik me kan herinneren) iedereen die ik succesvol gereanimeerd heb daarna een of meerdere ribben gebroken had. Zo'n gebroken rib is vervelend, maar staat in geen contrast tot inefficiënt reanimeren. Zo'n gebroken rib geneest wel weer; van de dood genees immers je niet meer. Dus vooral niet voorzichtiger; weten wat je doet en weten dat letsel door een reanimatie er nu eenmaal bij hoort.
Volgens de actuele ERC (European Resuscitation Council) richtlijnen van 2010 geldt nog steeds dat het het beste is om in een verhouding van 30 hartmassage v.s. 2 beademingen te werken.

Voor kinderen geldt volgens deze zelfde richtlijnen dat reanimatie het beste is volgens hetzelfde patroon. Het enige verschil hierbij is dat de compressiediepte eenderde van de totale diepte van de borstkas moet bedragen.
AED's mogen gebruikt worden voor kinderen van 8 jaar en ouder. Bij kinderen tussen de 1 en 8 worden liefst speciale (kinder)elektroden gebruikt, indien deze niet aanwezig zijn mogen toch de normale (volwassen) AED pads gebruikt worden. Bij kinderen onder de een jaar mag enkel AED gebruikt worden indien dit aangegeven wordt door de fabrikant en is vrijwel altijd met kinderelektroden.

Deze richtlijnen zijn 5 jaar geldig en dit jaar zullen dus nieuwe uitkomen, wat de precieze veranderingen hierin zijn zullen we gaan zien. Er zijn echter veel onderzoeken uitgevoerd naar de optimale hartmassage/beademing verhouding. Ik weet niet of dat ene onderzoek nu echt doorslaggevend is. Vaak worden in Amerika enkel hartmassages gegeven en geen mond-op-mond beademing omdat men hier vies van is. Wat het beste is? Ik ga nog steeds uit van 30:2. Voor kinderen geldt deze zelfde richtlijnen maar hier drukt men de borstkas met ongeveer 1/3e in.

Toegevoegd na 59 seconden:
Een uitzonderlijke situatie is verdrinking. Bij het vermoeden van verdrinking begint men met 5 beademingen, vervolgens begint men aan de 30:2 cyclus.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nuttige informatie ter opfrissing. +1
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image