Welke vitamine en mineralen zitten in melk?
Mijn dochter van 3 jaar kan/ wil geen zuivel drinken of eten.
http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=202
Kaas, yoghurt?
Ik zou je dochter meer vlees geven, eventueel als turboprut (gehakt/tartaar/biefstuk mengen met appelmoes of hele appel en blenderen).
In de vorige eeuw was er ( rond de jaren 60 )een enorm overschot aan melk. Het drinken van melk is toen gepromoot. Niet zozeer vanwege de gezondheid, maar uit economische redenen.
Bijna nergens te wereld wordt zoveel melk gedronken als in Nederland.
Er zijn veel landen waar er geen of nauwelijks melk gedronken wordt. Ook daar groeien kinderen, en zijn er gezonde volwassenen.
daarnaast is het ook een bron van hoogwaardig dierlijk vet, als je tenminste melk drink van koeien die buiten lopen en gras eten.
Als het even kan ook nog rauw, zie ook mijn avatar: http://www.imdb.com/title/tt1609113/
Het stuk van amadeus gaat over bewerkte melk (o.a. pasteuriseren en afromen) van dieren die vooral binnen leven en niet hun natuurlijke voedsel eten (o.a. soja en granen)
als de moedermelk op de één of andere manier niet goed is of niet gegeven kan worden, dan is geitenmelk de eerste keuze na de moedermelk. dat zegt mij genoeg.
Ga je de strijd aan, dan is de kans groot dat je verliest. Ouders bekaf, peuter overstuur. Er zijn genoeg alternatieven. Melk en zuivelproducten zijn niet de enige producten die de broodnodige vitamines en mineralen bevatten.
2. volle melk zelf versus halfvolle melk: het vet erin zou net zorgen voor meer diarree, maar per definitie dus voor een beter 'glijden' van alles na de maag door de dunne darm, dus betere werking van de stoelgang en zo ook de overtollige allergenen mee 'afvoeren'. Hij vroeg me naar de andere twee kinderen van mij en hun allergie en mijn dochter Marieke at zeer graag vet en net zij was nooit gevoelig aan allergieën. Dus dat leek deze visie voor deze kinderen toch al te staven (altijd opletten met veralgemening, mijn kids bewegen/spelen 300% meer dan andere kinderen omdat ik 500% meer speel/werk/beweeg/sport, dus dat is ook een andere factor). Tot slot nogmaals dit aan de vraagsteller: ALLE kinderen moeten ALLES leren eten. Ze starten met voorkeur voor zoet (suiker) als baby, al snel houden ze van zout, maar groenten moeten ze ook leren eten, net als veel volwassenen dat... nooit geleerd hebben en dus ook niet doen!
Hoe dan ook, melk drinken maakte het vooral mogelijk om meer te gebruiken van de dieren die de nomadische veetelers kweekten.
Dat maakt het lecen dus makkelijker voor een herder (die kan zijn dier op een extra manier gebruiken), en voor een boer. Dat laatste zie je nog steeds in India. Een koe is niet voor niets heilig; een koe levert melk, mest, en trekkracht voor de ploeg. Een koe is dus te belangrijk om op te eten. De melk van een koe is dus een vleesvervanger, beter dan plantaardig voedsel. Melk is misbaar -als je het vervangt door vlees.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.