Nachtrust verstoord door licht, oplossingen?
Mijn zusje slaap altijd met alle lampen aan omdat ze anders bang is, ook al is ze al 13 jaar. Laat ons nu net toevallig ramen hebben langs onze deuren, waardoor al het licht uit haar kamer door naar de mijne schijnt.
Maar ik kan dus niet slapen met licht, ook al is het maar een klein beetje. Ik doe er 's avonds uren over om in slaap te vallen en soms word ik midden in de nacht wakker, gewoon puur door dat licht. Als het helemaal donker is val ik wel meteen in slaap.
Ik heb een slaapmasker geprobeerd, maar dat is niet iets voor mij; ik heb het gevoel dat ik daardoor niet vrij kan slapen.
Dat zij met 13 jaar niet met het licht uit durft te slapen is niet echt een normale situatie, dunkt me.
Onzin. Je kunt dan net zo goed zeggen dat de vraagsteller maar eens moet leren met licht te slapen.
... ware het niet dat duisternis de hersenen 'triggert' om melatonine aan te maken, waarmee in het donker slapen een stuk gezonder is dan met het licht aan, waarmee de behoefte van de vraagsteller een stuk rationeler en biologisch meer verantwoord is dan de door angst ingegeven, irrationele behoefte van haar zusje. Nu kan ik, ook vanuit mijn werkveld, sowieso van harte aanraden om dergelijke angsten te verhelpen; zeker in de puberteit waarin stabiliteit en regelmaat zo belangrijk zijn en angsten een storende factor kunnen zijn in een levensfase waarin mensen al genoeg aan hun hoofd hebben.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.