Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je imuun zijn voor alcoholisme?

gisteren wat gedronken met het idee gewoon een licht roesje te krijgen en beter te slapen. maar het roesje bleef uit en ik had vanmorgen een soort maagzuur. de nadelen wegen bij mij altijd op tegen de evt. voordelen van alcohol. nou vraag ik me dus af: zou ik hierdoor nooit gevoelig zijn voor een verslaving of ligt het uiteindelijk aan andere factoren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
922
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je bent kennelijk niet direct een candidaat om alcoholist te worden. Of je er immuun voor bent, kan je pas weten als dwars tegen het maagzuur in, doordrinkt, omdat je bv vergetelheid bij jezelf wilt oproepen. Ach, je zal het wel zover niet willen laten komen. Hou het maar bij een enkel glaasje.
Je boft eigenlijk. De erven Heineken zijn al rijk genoeg.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik heb veel verdrietige tijden meegemaakt. Broer verongelukt, mijn man en zoon overleden recent. Ik heb mij ook op de alcohol gestort om maar te zeggen, om de pijn te verdoven. Ik kan je vertellen dat het een beetje helpt, maar zoals je al zegt en bang voor bent, kijk uit dat je het niet gebruikt als slaapmiddel, of middel voor minder pijn, want dan raak je wel verslaafd. Je zult nimmer imuun worden voor alcohol, het blijft altijd een verslavend middel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je lichaam raakt er aan gewend maar raakt niet imuun.

Het drinken van alcohol zorgt in het begin voor een lichte roes maar daarna zal je weer wakker worden en ben je weer terug bij af.

Alcohol gebruiken in slaap te vallen is het slechtste wat je kunt doen. Gewoon zorgen dat je na 20.00 niks meer eet zodat je lichaam in de juiste modes komt. Vlak voor het slapen lees je nog even boekje in bed, zonder tv aan en je valt zo in slaap.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar kun je alleen door het te proberen achterkomen,Menno. Maar ik raad het je toch af!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het idee vind ik al vermoeiend, na 3 bier word ik wat misselijk. vandaar de vraag of het voor sommige mensen onmogenlijk is verslaafd te raken.
Dat woordje "wat" is de uitleg, ga maar eens een avond door en dan ontdek je heel andere gevolgen. Weinig kan geen kwaad, maar als je veel drinkt voel je je heel anders, en op termijn met alle gevogn van dien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is dus het punt, voor dat ik een hele avond door ga hang ik al boven wc pot... dus kan dat nooit ervaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Komt vanzelf een keer, en dan is het meestal over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien naief maar ben 2 keer "lam" geweest en vond het alles behalve prettig. dus nooit meer gedaan, kan me nu ook geen trigger voorstellen.
Nee, je kunt wel vatbaarder of minder vatbaar zijn voor verslaving, maar niet immuun.

Jij vindt de nadelen niet opwegen tegen de voordelen van alcohol. Dat is een beslissing over hoe je ertegen aankijkt. Je zou net zo goed kunnen denken: blijkbaar moet ik meer drinken om aan mijn roesje te komen. En als je dan zo fijn slaapt door die grotere hoeveelheid alcohol, zou je ook kunnen denken dat dat maagzuur (of bij nog grotere hoeveelheden de kater) een kleine prijs is voor een goede nachtrust. En zo zou je in een neerwaardse spiraal terechtkomen.

Overigens: *juist* alcoholisten hebben vaak het idee dat alcohol niet veel effect op ze heeft, en drinken juist daarom meer. Dat komt omdat gewenning bepaalde effecten van alcohol wel vermindert en andere niet.

Een zware drinker zal bijvoorbeeld denken dat hij nog kan rijden omdat hij normaal kan praten en een recht lijntje kan lopen. En hij zal ook echt nuchterder overkomen dan je van de hoeveelheid alcohol zou vermoeden. Maar uiteindelijk is zijn reactie- en inschattingsvermogen nog steeds sterk beïnvloed door de alcohol.

Iemand die snel aangeschoten is, snapt zelf ook al wel dat je beter niet kan rijden als je niet uit je woorden komt en over straat zwalkt in plaats van te lopen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat "op mij heeft dat geen effect" effect, klinkt plausibel, maar dat stelt het tegenovergestelde niet echt ter discussie. nl. indd minder vatbaar zijn voor alcohol.
Ook op mij heeft alcohol ook alleen een onprettige invloed. Ik word duizelig, misselijk en chagrijnig. Ik ben daarom nog nooit dronken geweest. Kennelijk verschilt de werking sterk van mens tot mens. Dat je niet verslaafd kunt worden, zou kunnen, maar heeft hier weinig mee te maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding