Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik sta altijd voor iedereen klaar...?

en zeg altijd: JA!

als ik nee zeg heb ik altijd een schuldgevoel omdat ik nee heb gezegd...

hoe kom ik hier van af?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezien de antwoorden zal de mijne geen toevoeging zijn.
Toch een reactie:
Durf NEE te zeggen als je dat eigenlijk zou willen zeggen. Eens komt er een moment dat je toch nee moet zeggen. Dus hoe eerder des te beter
Kom voor JEZELF op en wees assertief. Hiervoor zijn trainingen als je dat zou verkiezen maar maak je weerbaarder. Succes vahel

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Ik voel aan je vraag dat je hiermee niet gelukkig bent en dat je er iets aan wilt doen.

Nee zeggen is een leerproces. Als je JA blijft zeggen op alles wat ze van je vragen ga je jezelf verliezen en daardoor ook minder/slechter functioneren. Je voelt je steeds minder voldaan als je weer voor iedereen klaar gestaan hebt. Want iedereen weet dat je altijd ja zegt en mensen maken hier (bewust of onbewust) gebruik/misbruik van. Hierdoor kom je in de spiraal terecht waardoor je jezelf steeds meer verliest en steeds minder gelukkig wordt. Dit heeft weer invloed op je functioneren naar anderen toe.

Nee zeggen moet je leren. En dat schuld gevoel bij nee zeggen is iets dat je jezelf hebt geleerd. (veelal is dit er onbewust in geslopen)
En net zoals ik begrijpen mensen goed als het een keertje nee is. Tenslotte ben je geen machine. Door nee te zeggen krijg je tijd voor je eigen welzijn en dat is het belangrijkste om je batterij te kunnen opladen.
Hierdoor ga je beter functioneren en zul je alles weer met plezier doen, binnen jouw grenzen en tijd. Mensen gaan dan ook echt waarderen als je voor hun klaar staat en niet zozeer meer uit gemakzucht.

Ben jezelf gelukkig dan kun je ook anderen gelukkig maken.
Zo is het mij ook gelukt (met wat hulp van mijn partner) want ik was ook iemand die altijd bezig was en altijd klaar stond voor anderen.

Veel succes
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Zelf vertrouwen en positief zelf beeld ontwikkelen.
Nu ben je te afhankelijk van de goedkeuring van anderen voor je zelfbeeld (people pleasing).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaker nee zeggen, dan wen je er vanzelf aan!
Je moet ook om jezelf denken, anders gaan
mensen misbruik van je maken
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd. ze maken misbruik van mij (soms dan)
Als die anderen óók voor jou klaarstaan, is iedereen gelukkig denk ik.
Maar...., als het van jou uit alleen maar 'eenrichtingsverkeer' is zou ik beleefd maar kordaat NEE zeggen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien helpt het onderbouwen van de reden waarom je nee zegt. Dan voel je je minder schuldig omdat je weet dat je een geldige reden hebt en de ander is zich daar van bewust.

En ook moeten sommige mensen gewoon accepteren dat jij niet altijd ja kunt zeggen en goede begrijpende vrienden zullen dit accepteren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier hebben veel mensen last van. Ze zijn vaak bang niet aardig gevonden te worden en willen vaak ook helpen. Het komt allleen soms niet uit en dan hebben ze toch moeite "nee" te zeggen. Gelukkig worden kinderen hier tegenwoordig al mee geholpen, want die zijn vooral bang niet aardig gevonden te worden. De meeste scholen bieden assertiviteitscursussen aan. Hierin wordt je getraind voor jezelf op te komen en ook om "nee"te zeggen, zonder je er schuldig bij te voelen. Deze cursussen worden ook voor volwassenen aangeboden en veel mensen zijn er erg gebaat mee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je altijd "ja!" zegt, hoe kom je dan aan dat schuldgevoel als je "nee" zegt? ;)

Wat jij zou kunnen gebruiken is een assertiviteitstraining.
http://www.google.nl/search?q=assertiviteitstraining&rls=com.microsoft:nl:IE-SearchBox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7ACAW_nlNL354NL354&redir_esc=&ei=3-O9S8aJMcOvOMXRwJUK

Lees hier meer over assertiviteit:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Assertiviteit

Succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh ja, de eerste stap die je kan nemen is een bezoekje brengen aan je huisarts.
Klinkt misschien raar, maar die helpt ook met psychische problemen.
Hij/zij kan met je nadenken over mogelijke oplossingen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Sorry maar ik ga dit niet doen omdat ik de tijd voor mezelf wil gebruiken.Dat wil niet zeggen dat ik de volgende keer je niet meer wil helpen.Vraag het maar als je nog wat wil.Dan zien we wel.'
Sommigen laten je voor altijd links liggen na dit antwoord,(dan weet je meteen waarvoor ze je nodig hadden) en anderen begrijpen het en zullen geneigd zijn ook al eens wat meer voor jou te doen.Als je altijd maar over je heen laat lopen gaan ze je als pispaal behandenlen.
En gooi dat schuldgevoel waar het hoort:bij het vuilnis.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je nee zegt, zeg het dan met een uitleg. B.v. Ik voel me schuldig als ik nee zeg, maar ik moet aan mijn zelf denken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, ik voel mij vaak ook wel erg rot als ik nee heb gezegd. En in plaats van 'nee' zeg ik nu vaker 'misschien kunnen we een tussen weg vinden'.

Ik denk dat het hielp om duidelijke taal te vragen over wat iemand precies bedoelt en om te kijken of dat iets is dat jij wilt doen in dat tijdsbestek. Als jouw wensen niet overeen komen met de wensen van een ander, kan je altijd een compromis sluiten. Dan hoef je geen harde nee te zeggen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er bestaat een boek dat "als ik nee zeg voel ik me schuldig" mijn zus heeft het gelezen en het heeft haar erg geholpen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image