Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zou er een verband kunnen bestaan tussen het hebben van wratjes en het hebben van een psychische stoornis (bijv. depressie)?

Regelmatig hoor ik dat veel lichamelijke klachten eigenlijk worden veroorzaakt door psychische problemen (vaak wordt hoofdpijn genoemd als een van deze klachten). Nu weet ik dat wratjes worden veroorzaakt door een virus, maar zouden psychische problemen dit probleem kunnen verergeren?

Toegevoegd na 30 minuten:
Ik heb in de bibliotheek een boek zien staan waarin een arts dit verband legde, maar ik vroeg me af in hoeverre dit kàn kloppen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (5)

Psychosomatiek heet dat

http://nl.wikipedia.org/wiki/Psychosomatiek
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als mensen (en dieren) onder chronische stress leven, verlaagt dat de weerstand, en zouden ze eerder vatbaar kunnen zijn voor de aanval van een virus.
(Lees meer...)
Rieneke1
14 jaar geleden
Nee, een virus trekt zich niets aan van jouw psychische gesteldheid. Het zou wel kunnen dat dan je weerstand tegen ziektekiemen lager wordt, maar dat vind ik een indirect effect.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou kunnen, al lijkt mij van niet; of ik ben een uitzondering op de regel. Wel depressief, maar geen wratjes.

Toegevoegd na 18 minuten:
Natuurlijk zijn er lichamelijke klachten die veroorzaakt kunnen worden door een onderliggend psychisch probleem. Je noemde al hoofdpijn, maar ook algehele malaise zoals niet lekker voelen , maagpijn, darmproblemen, zenuwachtig etc. maar ik denk niet dat wratjes in zo'n rijtje passen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie eigenlijk geen duidelijk verband tussen wratjes en patienten met psychische problemen. Als men toch over de associatie denkt dat psychische patiente zou minder weerstand hebben en daardoor zou virale problemen (wratjes) oplopen. dan zou je zien dat alle of grotendeels van psychische patienten zou wratjes hebben. Ik denk dat het niet zo is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image