Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een manier om weer inspiratie (terug) te krijgen?

Naar aanleiding van mijn vorige vraag,
vroeg ik mij af: is er ook een manier om inspiratie te krijgen voor nieuwe foto's ?
Behalve dan naar andere foto's te kijken?

Geen handig trucje waardoor je ineens kan denken:"Hey! Maar dat zou leuk zijn!"

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

als voor fotograferen het zelfde geld als voor muziek maken... leg het intrument een tijdje weg of speel op een veragte gitaar met vuile snaren (lees kruidvat wegwerpcamera ipv canon eos) om de essentie van het gebeuren te hervinden.

Toegevoegd na 5 minuten:
martijn van agt (anouk/ilse de lange) vertelt het nog beter:

je moet zien te voorkomen dat het allemaal lopendebandwerk wordt. Jezelf een beetje in bescherming nemen, zodat je muziek kunt maken met een gezonde naïviteit. Die vibe, daar moet je zuinig op zijn. "Wat ik soms wel eens doe om mijn ervaring me niet te veel in de weg te laten staan, is een supersimpele setup meenemen naar een klus. Alleen een versterker en één gitaar met kutsnaren. Dan moet je op zoek naar creatieve oplossingen en moet alles uit je vingers komen. Dan neem ik zelfs geen wah mee, want het moet ook mogelijk zijn om te wah'en zonder wah. Of ik speel gewoon een hele tijd geen gitaar. Dan schrijf ik alleen maar songs op de piano. Als je dan weer een gitaar oppakt, is dat een hele nieuwe start.

http://www.gitaarnet.nl/magazine/artikelen/interviews/martijnvanagt.php3
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Fietsen. Klinkt misschien stom, maar je bent in de open lucht, krijgt zonneschijn in je ogen en op je huid, en vooral: je maakt een beweging die je creativiteit stimuleert. Hoe dat precies zit weet ik niet, maar bepaalde handelingen waarbij je niet hoeft na te denken en die je lange tijd achter elkaar volhoudt, monotone lichaamsbeweging, doet iets met je hersenhelften ofzo.
Ik merk het bij mezelf ook, als ik een uur ga fietsen, zit ik na 20 minuten al vol met ideeen en inspiratie. En dan lekker wild brainstormen onderweg.
Bijkomend voordeel is dat je ook nog allerlei interessante dingen kan tegen komen onderweg, dus als je je camera meeneemt....

Misschien dat lopen en hardlopen trouwens ook zo werken hoor, dat weet ik niet.

Daarnaast: kijken :)
Een andere omgeving opzoeken, en gewoon alleen maar kijken naar welke dingen die je ziet interessant zouden kunnen zijn.
Kan zelfs in je eigen huis trouwens, ook daar kan je interessante voorwerpen aantreffen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- Werk van anderen bekijken.
- De natuur in; wandelen, fietsen, picknicken, etc.
- Met anderen praten die dezelfde hobby hebben.
- Gewoon een week eens níét aan fotografie denken.
- Probeer eens een compleet andere hobby voor een dag.
- Maak een uitstapje naar een natuurpark of dierentuin.
- Ga al je werk vanaf het begin af aan eens doorspitten.
- Bekijk voorbeelden op internet.
- Koop een boek met tips en trucs voor fotograven.
- Zorg dat je goed uitgerust en ontspannen bent.
- Probeer het niet te forceren; het komt zodra het komt.
- Kijk een goede film met mooie natuurbeelden.
- Probeer eens een heel andere fotogravie-stijl
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe eens iets raars.
Een raar boek lezen in een genre waar je anders nooit aan zou beginnen.
Je verdiepen in een stukje wetenschap waar je nog niks van af weet.
Iets doen waar je vanuit jezelf nooit aan zou beginnen.

Wat in mij opkomt bij macro-fotografie: heb je wel eens een foraminefeer gefotografeerd? Of is het jou wel eens opgevallen dat remote sensingbeelden sprekend lijken op macro-opnames van stenen?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor die zijn er genoeg.

Maar het belangrijkste is dat je een doel stelt. In jou geval wil je een foto maken.

Maar wat voor foto? In kleur of in zwart wit? Van iets natuurlijks of juist niet. Wil je iets fotograferen wat iedereen direct herkent of juist niet. In welk thema? pasen, lente, voetbal, vakantie, lampen, garages, werk, dieren, kapstokken of wat dan ook.
Zoek je bepaalde kleuren?

Door al deze (en andere vragen die je jezelf stelt) te beantwoorden kun je je creativiteit sturen. Als je weet dat je iets wil fotograferen wat te maken heeft met vakantie, wat veel kleur heeft, op een manier dat je niet direct herkent wat het is en waarvan een serie te maken is kun je misschien foto's maken van de parelmoer binnenkant van verschillende schelpen.

Maar stel de randvoorwaarden duidelijk op, dan is het veel makkelijker om tot een goed idee te komen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lang in bad gaan liggen en daarna lang en goed slapen.
Niet gedwongen allerlei foto s zitten bekijken.
Dan komt het allemaal vanzelf naar boven.
En als je dan wakker wordt: ja daar is het, het IDEE.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem eens een camera mee op stap en schiet uit de hand en niet gericht een foto wanneer jij het gevoel hebt om af te drukken.

Je krijgt dus fotos die onscherp zijn, bewogen en geen duidelijk gemaakt kader. Zogenaamde Emo-shots.

Na afloop bekijk je de beelden en probeer je een serie samen te stellen. Je zult zien en komt best wat leuks uit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem eens de rust van de stilte. In het dagelijks leven is alles gericht op tijd, deadlines, afspraken, kortom: doen. Je hebt geen tijd om tot je gevoel en diepere drijfveren te komen.

Ga eens in een klooster zitten of een andere plek waar je een paar dagen stil bent. Maar dan ook echt stil. Je kunt niets anders dan met jezelf zijn. Daar kan heel veel moois uit voortkomen. Uit je eigen omgeving gaan, zonder verder een doel te hebben, werkt vaak heel bevrijdend.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wanneer je zinloosheid accepteert,
komt inspiratie vanzelf!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, een goede tip voor jou is dat je je hersenen kan trainen, het gedeelte dat verantwoordelijk is voor inspiratie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image