Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik ben nu 11, en ik ben begin Maart ongesteld geworden maar ik ben 1 meter 50. Kan ik nog groeien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
53.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (11)

ja je groeit nog gewoon door hoor
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker kan je nog groeien. AL zijn er geen garanties natuurlijk. Kijk maar naar je moeder. Je zult waarschijnlijk binnen een marge van 5 cm ongeveer even lang worden...
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt nog wel wat groeien. Maar mijn eigen ervaring is dat dat niet meer erg veel is. Ik was ook net 11 en ben daarna nog zo'n 5 cm gegroeid en vrij klein gebleven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja je blijft groeien tot je 18de wn dan ben officieel uitgegroeid. Het kan natuurlijk zijn dat je al iets stopt met groeien maar je bent nog maar 11 dus voorlopig blijf je nog groeien
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is normaal zo dat je (als meisje) je puber-groeispurt hebt voor je eerste menstruatie. Dat wil echter niet zeggen dat je daarna niet meer groeit.
Hoe groot je uiteindelijk wordt heeft te maken met de genen die je van je vader en van je moeder hebt gekregen. In het algemeen is het zo dat meisjes iets groter worden dan hun moeder en jongens iets groter dan hun vader (hier in ons welvarende Nederland dan toch).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent er vroeg bij, maar menstruatie betekent niet het einde van de groei. Het geeft wel een nieuwe fase aan in je leven, maar het stopt verder niets. Je kunt best nog de lengte van een model krijgen, al kan niemand dat op dit moment garanderen.
(Lees meer...)
jc54
14 jaar geleden
ja hoor dat kan nog, ik heb ook pas daarna mijn groeispurt doorgemaakt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een wisselende antwoorden.

Mijn dochter was al heel lang toen ze klein was en is onder controle in het ziekenhuis om te kijken of ze juist niet te lang wordt. Daar meten ze elk jaar de lengte op en vergelijken dat met de groeicurves. Dat is de beste indicatie, want metingen aan botgroei e.d. zijn niet betrouwbaar.

De arts gaf aan dat als een meisje menstrueert ze bijna niet meer in de lengte groeit. Dat staat dus haaks op de meningen van de meeste antwoordgevers. Op de website Erfelijkheid.nl wordt de mening van onze arts bevestigd.

"Een kind groeit tot de puberteit zo'n 6 centimeter per jaar. Na de eerste menstruatie groeit een meisje nog slechts enkele centimeters (lengtegroei)." De meeste artsen geven aan dat dit zo'n 6 cm kan zijn.

Je kunt er dus vanuit gaan dat je niet heel veel langer wordt, waarschijnlijk tussen de 1.55 en 1.60m.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je lichaamsvormen / bouw zullen gedurende de puberteit wel veranderen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Bijgaand zie je zo'n afbeelding van een groeicurve. Als je jouw leeftijd vergelijkt met de groeicurve kan je ook zien dat je helemaal niet buiten het gemiddelde valt.

Toegevoegd na 11 minuten:
In de grafiek kan je ook zien dat de eerste menstruatie (menarche) bij de meese meisjes tussen de 11 en 15 jaar ligt. Mijn dochter menstrueerde ook al op haar 11e.

Toegevoegd na 34 minuten:
Informatie over kindergroei:
http://www.kindengroei.nl/site/index.php?id=4
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de grafiek kan je dat ook zien voor een groot onderzoek naar autochtone meisjes. Dit soort groeicurven gebruiken artsen ook. Natuurlijk zijn er altijd wel uitzonderingen op de regel.
Je kunt nog wel een paar centimeter groeien, maar de menstruatie is wel ongeveer het sein dat de groeispurt is afgelopen.

Met het volwassen worden sluiten de groeischijven onder invloed van hormonen. De menstruatie is een bewijs van die hormonale veranderingen naar volwassenheid.

Je zult dus helaas vrij klein blijven.

(Ik heb gewerkt als researchmedewerker bij de Nederlandse Groeistichting, waar kinderen met groeiproblemen worden gemonitord.)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als aanvulling op de bovenstaande antwoorden moet je wel regelmatig menstrueren om in de catagorie te vallen dat je de pubertijd achter de rug hebt een keer kan toeval zijn ,als je nu echter regelmatig menstrueert zal je vrij klein blijven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Algemene introductie over groei

Elke ouder wil dat zijn kind goed groeit, groeien is een teken van gezondheid. Slechte gezondheid betekent slechte groei. Lengtegroei wordt door vele zaken beïnvloed, belangrijkste zaken die de groei in positieve zin beïnvloeden zijn: de afwezigheid van (infectie)ziekten en de aanwezigheid van een gezonde voeding. Belangrijkste negatieve invloeden op de groei zijn: ziekte, onvolwaardige voeding, gebrek aan aandacht, verwaarlozing en mishandeling, verkeerde houding, verkeerde en/of beperkte motoriek (beweging). De groei van een gezond persoon is moeilijk negatief te beïnvloeden. Het is opvallend dat de lengtegroei ondanks alle mogelijke invloeden toch bij de meeste kinderen een zelfde patroon laat zien.

Wat is groei?
De mens groeit onder invloed van hormonen en de gezondheidstoestand. De hypofyse, een klein orgaantje ter grootte van een erwt, is gelegen in de hersenen. Het produceert onder andere het groeihormoon (STH somatotroop hormoon of hGH humane groeihormoon). Dit hormoon heeft een stimulerende werking op de ontwikkeling van spierweefsel. Het STH stimuleert ook de lengtegroei doordat het de epifisaire schijven (groeischijven) in de pijpbeenderen activeert. Lengtegroei ontstaat vooral door het groeien van de lange pijpbeenderen in het lichaam zoals het bovenbeen (femur) en het onderbeen (scheenbeen - tibia). Natuurlijk groeit ook de ruggengraat in de lengte net als veel andere beenderen.
Naast STH spelen ook schildklierhormoon en geslachtshormoon een rol bij de groei. Schildklierhormoon draagt bij aan de groei en orgaanontwikkeling doordat dit hormoon de eiwitsynthese in de cellen bevordert. Bij mannen speelt het mannelijk geslachtshormoon testosteron een belangrijke rol bij het ontstaan een groeispurt in de puberteit. Testosteron heeft invloed op de botvorming en skeletrijping waardoor er een versnelde groei ontstaat.
Lengtegroei is één aspect van de groei. Naast lengtegroei vindt ook toename van de massa plaats: de massa van organen en weefsels nemen toe. Hoofd en hersenen groeien aanvankelijk zo snel dat op de leeftijd van 12 jaar hoofd en hersenen in omvang vrijwel volgroeid zijn. De dikte van onderhuidsvetweefsel neemt in eerst instantie af om daarna rond de puberteit voor vrouwen weer toe te nemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding