Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom moet ik 's nachts steeds plassen?

Ik ben een slechte in-slaper en in het uur dat ik erover doe om ECHT in slaap te vallen word ik dus steeds weer wakker uit mijn erg lichte slaap. En dan moet ik plassen. Daardoor moet ik mijn bed uit, licht aan, koude voeten op de tegelvloer. Daarna duurt het dus weer een tijdje voor ik een beetje in slaap kan vallen. Als ik dan weer wakker word (soms na 10 minuten al) moet ik weer plassen.
Hoe komt dat? En nog belangrijker: Wat kan ik eraan doen? Het kost me zoveel nachtrust...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Dounja: zet in ieder geval sloffen naast je bed. Met blote voeten op de koude tegelvloer ben je gelijk weer klaarwakker, en maakt het inslapen weer lastig. Misschien drink je s`avonds kruidenthee? Er zijn diverse soorten kruidenthee die vochtafdrijvend werken. Die soorten kun je dus beter niet s`avonds drinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Conan: Nee, ik drink geen thee voor het slapen gaan. In het algemeen drink ik weinig.
@Rocket: Was het maar waar dat ik maar 1 keer hoefde. Als ik pech heb ga ik 8 keer voor ik slaap...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Dounja: Misschien eet je veel knoflook of komkommer?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, dan weet ik zo even ook geen oplossing voor je.
Misschien kunnen buikspieroefeningen helpen, maar dat kan ik verder niet onderbouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Buikspieroefeningen? Dat slaat voor mijn gevoel helemaal nergens op. Dat heeft toch niets met je blaas te maken? Daarbij doe ik die al enorm veel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bekkenbodemspieren bedoelt Conan denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh ja, natuurlijk. Nou, ook die zijn goed getraind. Vraag maar aan mijn man... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dounja.. voel je alleen de aandrang om te plassen, en komen er vervolgens ene paar druppels? Of plas je echt elke keer een redelijke hoeveelheid?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gee: dat is verschillend, maar meestal plas ik iedere keer veel en vreemdgenoeg vaak de laatste keer (voor ik echt in slaap val) het meeste...

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Ik ken het probleem. Echter is de reden dat je wakker wordt mogelijk niet omdat je dan moet plassen, maar in eerste instantie omdat je onrustig bent, en dan merk je bij het ontwaken ook nog 's dat je moet plassen. Je moet het dus omdraaien. Bovendien houdt onrust de blaas ook nog 's actiever dan normaal, dus zal zo'n volle blaas bij het ontwaken alleen nog maar meer opvallen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

zelf heb ik er ook wel last van. Ik denk dat het meer psychologisch is. Als ik in bed lig denk ik er vaak aan dat ik niet vannacht wil wakker worden doordat ik moet plassen. Vaak als ik daar aan denk moet ik in eens plassen terwijl ik als ik plas maar nauwelijks wat uit komt.
Ik had ook altijd in mn hoofd dat als ik lig in bed altijd minstens 1 keer naar de wc moet voordat ik in slaap val.
Dat heb ik nu afgeleerd en plas ik 's avonds meestal niet meer. Dus ik denk dat het beste is om gewoon als je naar de wc moet, gewoon moet door gaan met slapen. Dan leer je het wel af
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik weet hoe dat werkt, psychisch. Ik stel me er dus juist heel positief op in: 'Zo, ik ga eens lekker slapen'. En dan denk ik aan hoe lekker loop en suf ik me 's ochtends bij het ontwaken voelde, toen ik nog zo terug in slaap kon vallen... Helaas, meestal werkt het niet. Maar toch een +1
's-Avonds na 8 uur niks meer drinken is de moeite van het proberen waard.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is erg vervelend dat je steeds naar de wc moet en dat je weinig tot geen nachtrust heb. Wat je zou kunnen doen om niks te gaan drinken voordat je gaat slapen je moet dan denken 3 tot 4 uur voordat je naar bed gaat. Werkt het niet dan moet je toch naar je huisarts gaan om het te laten onderzoeken wat het kan zijn. Het kan zijn dat je een zwakke blaas heb. Sterkte en succes
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de eerste instantie: koop een paar lekkere warme pantoffels, hoef je niet meer over die koude vloer ; ). Daarnaast kun je eens bij je huisarts langsgaan om je te laten prikken op suiker (sowieso niet verkeerd voor iedereen om dat af en toe eens te doen) maar zolang je niet ook aan de kraan hangt vanwege de dorst is dat vaak niet zo. Verder niet vlak voor het naar bed gaan drinken ( de koffie niet meer) en plassen voordat je in je bed stapt. Tja en als je dan nog moet, kun je jezelf in proberen te trainen (nog 5 min. dan mag ik) en steeds langer tot je weer in ssssslaaap valt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor de tip van het suikerprikken. Ik heb daar al eens eerder aan gedacht. Je weet maar nooit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, en als het goed is ben je daar ook weer rustig over.
Als je gaat liggen is het voor je lichaam makkelijker om vocht af te voeren.
Misschien een uurtje voor je naar bed gaat op de bank gaan liggen met je benen omhoog (altijd lekker:))
Niet teveel drinken zeker niet 's avonds na 20 uur. een paar lekker warme sloffen naast je bed om die tegelvloer te trotseren .
Ook eens in de gaten houden of je veel vocht vasthoud, 's avonds dikke enkels hebt bv. daarmee zou ik zeker even langs de huisarts gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
drink je veel vocht-afdrijfende dranken,zoals koffie en thee?dat is bij mij vaak de boosdoener.o,ja ..en vergeet die warme pantoffels niet naast je bed te zetten. :-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen, ik drink bijna niets voor het slapen gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik bedoel over de hele dag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik drink 's ochtends thee, vanaf een uur of 8. Vanaf een uur of 10 moet ik regelmatig plassen. Als ik dan rond de middag of iets later stop met de thee, dan hoef ik een uur of 2 daarna niet meer zo veel te plassen...
Vaak moeten plassen… Vooral vrouwen hebben er veel last van. De problemen doen zich vaak ’s nachts voor en je kunt je voorstellen dat het niet bevorderlijk is voor je nachtrust als je elk halfuur uit je bed moet voor een toiletbezoekje. Vaak plassen is overigens ook erg vervelend als je van huis gaat zonder het gegarandeerde vooruitzicht van een (schoon) toilet. Er kunnen verschillende oorzaken ten grondslag liggen aan het vaak moeten plassen. De belangrijkste daarvan komen hieronder aan de orde.

Vaak plassen – De oorzaken van veel moeten plassen
De belangrijkste oorzaken van het vaak moeten plassen zijn als volgt:

• Overactieve blaas (OAB syndroom)
• Instabiele blaas
• Verzwakte blaas (blaasverzwakking)
• Kleine blaas
• Cafeïnegebruik- en alcoholgebruik
• Pollakisurie
• Nycturie

De meeste van deze aandoeningen gaan gepaard met een afwijking van de zenuwen die de blaas aansturen en/of van de spieren van de blaaswand.

Lees meer hierover op onderstaande site:

http://www.health-portal.nl/vaak-plassen-waarom-zo-vaak-naar-het-toilet
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat probleem heb ik ook gehad,voor een jaar terug.
Het probleem is dat je een slechte inslaper bent.
Ik lag ook een uur wakker voordat ik sliep.
En net tegen het slapen weer naar toilet.
Dan weer overnieuw proberen in te slapen.
Iemand vertelde me je moet steeds op dezelfde tijd naar bed gaan.
Ik geloofde daar niks van,maar heb het toch geprobeerd en het heeft mij inderdaad geholpen.
drink elke avond een kop thee met honing voor ik naar bed ga.
En eet een bordje gewone yoghurt.
Ik ga normaal elke avond om half 11 naar bed en slaap binnen 5 minuten.
Steevast word ik om 1 uur wakker om te plassen,maar raak ik het bed weer ben ik gelijk vertrokken.
Aan de andere kant ik loop en sjouw elke dag,en heb geen kantoorbaan,dus dat speelt misschien ook een rol.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je wel eens gelijk kunt hebben. Als ik namelijk heeeeel moe ben en gelijk in slaap val, dan word ik nooit wakker om te plassen. Dan moet ik wel 's ochtends heel erg. +1 Ik ga hier zeker iets mee doen!
Het belangrijkste is dat je erachter komt hoe jouw eigen lichaam reageert. Pas dan kun je de oorzaak herkennen, en daar iets aan doen.

Je zegt dat je een slechte inslaper bent. Is het mogelijk dat je een avondmens bent, en dat je probeert naar bed te gaan op een moment dat je bioritme nog helemaal actief is? In dat geval kun je het beste kijken of je dagactiviteiten wat naar achteren kunnen worden geschoven. Dus later naar bed en later opstaan.

Lukt dat niet, dan moet je je bioritme naar voren schuiven. Voor een avondmens lukt dat het beste door al een uur voordat je naar bed gaat de lichten te dimmen. En 's ochtends zodra je opstaat zo veel mogelijk licht te maken. Is de zon al op, dan meteen alle gordijnen open. Laat dat felle licht maar op je ogen vallen!

(Dat dimmen van de lichten kun je beter al twee uur voordat je naar bed gaat doen, maar dat heeft teveel praktische bezwaren.)

Ben je geen nachtmens, dan moet je je vochthuishouding anders inrichten. Wat voor jou werkt, kun je alleen ontdekken door te proberen. Tot op welk moment kun je hoeveel drinken? Kun je koffie drinken, of drijft dat juist vocht af waardoor je blaas vol raakt? Suikerhoudende vruchtensappen of juist niet? Misschien gewoon alleen maar water vanaf 20:00? Je zult het zelf moeten ontdekken.

(vervolg in reactie)
(Lees meer...)
Cryofiel
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
(vervolg van antwoord) Ga dan eens lekker uitgebreid naar het toilet. Neem er de tijd voor, ontspan je. Zo plas je je helemaal leeg. Lukt het niet, geen paniek. Hoe meer zorgen je je maakt, hoe meer je gaat tobben, en daarvan kun je des te slechter inslapen. Je slaapt juist beter in naarmate je minder je best doet om in te slapen. "Verwoed probeerde zij te slapen" - dat klinkt leuk in een fantasieroman, maar het lukt natuurlijk voor geen meter. Moet je toch naar het toilet, zorg dan dat dat kan zonder dat je helemaal wakker moet worden. Dus warme pantoffels naast je bed. Geen grote lichten aan moeten doen, maar één of twee kleine lampjes waar je zonder te zoeken makkelijk bij de schakelaar komt. Je hebt echt heel weinig licht nodig om het toilet in je eigen huis te vinden. Moet je dan toch, dan moet je weer zelf experimenteren wat het beste werkt. Je kunt het moment uitstellen, zodat je elke nacht vijf minuten later aandrang krijgt, tot je inslaapt en pas na twee uur wakker wordt, daarna word je pas na twee uur en een kwartier wakker, enzovoort. Het is ook best mogelijk dat jij precies de andere kant op moet werken: zodra je ook maar de lichtste aandrang voelt, meteen eruit en naar het toilet. Zo ga je elke avond vijf minuten eerder, tot je je toiletgang combineert met de toiletgang vóórdat je je bed instapt. Samenvattend: leer je eigen lichaam kennen. Dat kan helaas alleen door diverse mogelijkheden te proberen, en door het een paar keer fout te doen. Zolang je het zelfvertrouwen hebt om door te gaan, en de zelfreflectie om terug te kijken naar de situatie, jouw reactie, en de gevolgen, zal het je uiteindelijk lukken. Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor je uitgebreide antwoord. Er zitten zeker dingen bij die ik kan gebruiken. Dank je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ !
Toch maar even naar de dokter gaan. Een vriendin van me die verpleegkundige is, zei onlangs tegen iemand die dezelfde klachten heeft, dat het te maken kan hebben met hartproblemen.
En verder zou ik lekker warme pantoffels naast mijn bed zetten.

Ik voel me niet lekker bij hearsay, maar desondanks....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heerlijke site is dit toch he. Ik heb dus nu al suiker én hartproblemen... ;-)
Cryofiel
14 jaar geleden
Krijg jij emails bij nieuwe antwoorden op je vraag? Zo ja, dan heb je vast gezien dat wij allemaal zelfs last hebben van prostaatproblemen. Gelukkig was dat snel over. (proest...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja Cryo, die had ik ook gezien. Ik moest ook wel erg lachen. Ik wilde al reageren of die persoon wilde aanwijzen waar mijn prostaat dan zit... ;-)
Je zegt dat je een slechte drinker bent. Wellicht is dat de grootste oorzaak.

Het is een fabeltje dat, als je 's avonds veel drinkt, je er 's nachts vaak uit moet. Zorg dat je niet te laat nog koffie drinkt. Tot een uur voor het slapen gaan goed drinken. Voordat je gaat slapen je blaas goed leeg plassen. Daarbij moet je een beetje heen en weer bewegen (eerst goed voorover hangen, dan goed achterover hangen), zo komen er altijd nog wat druppels na.

Nadat je je tanden hebt gepoetst en omgekleed bent, ga je nog een keer naar het toilet. Twee keer plassen werkt echt goed, dan hoef je er 's nachts niet uit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ga naar een acupunturist of shiatsu therapeut om je nier functie te versterken
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had daar vroeger ook last van. Tegenwoordig gebruik ik dan een tijdje cranberry tabletten (bv van het Kruidvat, die zijn niet duur) en dan heb ik er helemaal geen last meer van. Meestal vergeet ik na een tijdje weer en dan gaat het nog heel lang (een half jaar ofzo) goed, en als ik er weer last van krijg neem ik het weer een tijdje.
(ps ik heb geen last van blaasontsteking)
Misschien heb jij er ook wel baat bij, de tabletten zijn gemaakt van cranberries, dus schadelijk kunnen ze niet zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Savond veel minder drinken en er een gewoonte van maken om eerst naar het toilet te gaan ,ook vaker naar het toilet gaan de ganse avond en 2 uur voordien niet teveel drinken,het kan dat je blaas gekrompen is of dat je met een overgevoelige blaas zit en dan beter eens naar een uroloog gaan voor een routine onderzoek .

Sterkte ,ik weet hoe vervelend dat kan zijn ,ik had een blaas die klein geworden was door groot gewichtverlies en magerzucht ...1 glaasje sap of water en ik moest om het half uur plassen ontzettend vervelend dus ,is vanzelf goed gekomen nadat mijn voedingsgewoonten verbeterd waren
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen moet wel eens 's nachts zijn bed uit om te plassen. Echter, als je dat 3 of 4 keer per nacht moet doen komt dat de nachtrust inderdaad niet bepaald ten goede.

Je geeft aan dat jij niet alleen de drang tot plassen voelt maar ook daadwerkelijk een redelijke hoeveelheid plast.
En dat zelfs meerdere keren per nacht.

Dounja, ik ben geen arts. En ik zou zeker even bij 'm langs gaan en je probleem voorleggen.

Maar het probleem zit m volgens mij bij jou in de urine productie. Als alles goed functioneert, produceert je lichaam 's nachts minder urine dan overdag waardoor je 's nachts niet hoeft te plassen. Bij sommige mensen gebeurt dat niet; de oorzaak daarvan is dat het ADH-hormoon , ook wel antiplashormoon genoemd, niet goed werkt, waardoor je 's nachts nog al eens naar de wc moet.

Het ADH hormoon is een hormoon dat in zenuwcellen in de tussenhersenen wordt geproduceerd, vervolgens naar de achterkwab van het hersenenaanhangsel wordt getransporteerd en daar aan de bloedbaan wordt afgegeven. ADH gaat de uitscheiding van urine(diurese) tegen door de terugresorptie van water in de nierbuisjes te bevorderen

Kinderen die bedplassen hebben een soortgelijk probleem als het jouwe. Ook zij produceren 's nachts veel urine.
Voor hen is er allang een middel op de markt dat de aanmaak van ADH-hormonen stimuleert. Voor volwassenen is dit er echter volgens mij nog niet maar men is wel druk op zoek naar een vergelijkend middel.

Nogmaals, bespreek het met je huisarts. Dan weet je het zeker. Misschien is de oplossing wel heel simpel!

Succes!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Enkele uren voordat je gaat slapen niet meer drinken, veel plassen na het drinken en hopen dat je blaas je nacht niet verpest.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image