Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe voorkom je blaren door nieuwe schoenen?

Bijna alle nieuwe schoenen bezorgen me blaren of andere irritaties. Hoe kan ik dit voorkomen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
15.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je zult ze moeten inlopen, maar je wilt in de tussentijd ook zo min mogelijk pijn hebben tijdens het lopen.

Mijn lieve moedertje deed altijd Leukoplast op de plek waar het knelt, zo maak je een extra 'huidje' over je eigen huid, wat beschermt tegen blaarvorming. Werkt bij mij altijd nog prima :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Niet gelijk hele dagen op gaan lopen, maar het geduld opbrengen er eerst elke dag een uur mee thuis te lopen.
Inlopen heet dat :) Iedereen heeft nu eenmaal andere soort voeten en daar moet je schoen zich naar vormen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kan het alleen voor in de toekomst voorkomen: inlopen!
of telkens de zelfde schoenen (maar dan nieuwe) kopen. ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beetje bij beetje inlopen, dus afwisselen met andere schoenen, tot ze de vorm wat hebben aangenomen van jou voeten en dan tot op de draad verslijten want dan lopen ze het lekkerst.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er wordt vaak gezegd dat je schoenen moet 'inlopen'.
Maar schoenen moeten direct goed zitten. Een goede kwaliteit leren schoen die in de winkel al direct goed zit, mag daarna geen blaren veroorzaken.

Waarschijnlijk koop je schoenen die je mooi vindt, maar die eigenlijk niet goed passen. Dat kan de breedte, maar ook de lengte zijn. Probeer een schoenen van heel soepel leer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nieuwe schoenen onder de kraan houden, zodat de binnenkant nat wordt. Niet teveel.
Nat aantrekken en een uurtje aanhouden.
Het leer is dan wat zachter door de nattigheid, en de schoenen vormen zich onmiddellijk naar je voeten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koop je wel de goede maat?
En vooral de goede breedte?

Ik had ooit een paar hele dure wandelschoenen en toch altijd blaren met een wandeling. Bleken ze aan de hiel toch iets te wijd te zijn.

Zijn het echte leren schoenen?
Zo ja, dan kan je ze een avond dragen, of een paar avonden, met natte katoenen sokken. Je schoenen moeten aan je voeten wennen en door het vocht kan het leer zich een beetje aanpassen.
Kunststof gaat minder naar je voeten staan.

Goede inlegzolen kunnen blaargevoeligheid verminderen.

Dagelijks je voeten insmeren met bijv. kamferspiritus
[of duurdere voetenbalsems] kunnen je voethuid wat stugger en minder blaargevoelig maken.

Als het om wandelschoenen gaat, lees je hier nog wat tips:
http://www.tweevoeter.nl/blaren.php
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef een paar tientjes meer uit aan schoenen die gelijk goed zitten. Bezuinig niet op je onderdanen.
(Lees meer...)
jc54
14 jaar geleden
Zoals al gezegt door andere G.V ers , niet te lang per
dag op lopen ( dus inlopen ) en je kan eventueel de
plekjes waar irritaties of blaren ontstaan (prefentief) afplakken met leukoplast.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door 1 keer die blaren te accpeteren! Vervolgens zal je huid wel wat steviger worden door een eeltaagje..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plak voordat je je schoenen aantrekt een stuk of 2, 3 pleisters over elkaar op de plek waar je blaren krijgt.
Zo kan je de schoenen inlopen zonder pijn.
Werkt voor mij altijd prima!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je gevoelige voeten. Het kan zijn dat je niet al te dik bent, zodat de botten van je voeten vlak onder de huid liggen. Daar valt weinig aan te doen. Er is wel spray om ze op te rekken en de schoenmaker kan ook schoenen voor je oprekken. Verder zijn comfortabele schoenen vaak lelijk. Dat kan ook een probleem zijn. Let in ieder geval bij het kopen meer op het comfort en minder op hoe ze eruit zien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding