Mijn buurvrouw is ernstig aan het verslonzen. Hoe kan ik haar wat meer activeren?
Mijn buurvrouw is 79 jaar. Zij is altijd een slons geweest wat het huishouden betreft maar nu doet ze zelf helemaal niets meer in huis en daarbuiten ook niet. Een familielid komt sinds kort om de 14 dagen een uurtje of 2 schoonmaken maar kan in die tijd natuurlijk niet het hele huis bijhouden. Ik heb een paar keer aangeboden om ook wat voor haar te doen maar meer hulp vind mijn buurvrouw niet nodig. Mijn buurvrouw doet voor de rest ook niets anders dan lezen, telefoneren en tv kijken en komt de laatste tijd nog maar weinig buiten. Het interesseert haar helemaal niet hoe het huis eruit ziet maar ondertussen is alles vies en in het huis hangt constant een weeïge lucht. Sommige dingen in huis daar kun je je naam op schrijven van het stof want daar komt het familielid ook (nog) niet aan toe. Ik word er soms gewoon misselijk van. Koken doet ze ook al jaren niet meer zelf. Ze neemt altijd kant en klaar maaltijden van de groentewinkel die ik voor haar meeneem of ze laat wat bezorgen en de was doet ze ook de deur uit. want ze heeft geen wasmachine. Ze krijgt ook allerlei lichamelijke klachten die volgens mij mede veroorzaakt worden doordat ze niets doet. Ik kan haar maar niet overtuigen dat het beter is om wat meer in beweging te komen. Hoe kan ik haar motiveren?
Toegevoegd na 2 minuten:
Nog even voor de duidelijkheid: Ik vraag dit omdat het beter is voor haarzelf. Hoe zij haar dag indeelt etc. moet zij uiteraard zelf weten.
Overigens wil ze ook geen hulp van thuiszorg (als ze dat al zou kunnen krijgen).
Misschien dat een advies van Maatschappelijk werk wel aankomt en wordt opgevolgd.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.