Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik in een heftige situatie andere woorden gebruiken?

Hallo.

Ik ben een jongen van 17 jaar. Ik heb een man ontmoet van 27. We kunnen het heel goed met elkaar vinden alleen hij vind dat ik me wat meer moet openstellen voor zijn vragen over mijn leven.

Ik weet van mezelf dat ik daar heel veel moeite mee heb maar ik vind hem echt onwijs leuk. Als wij een woordenwisseling hebben dan scheld ik hem helemaal verrot uit maar later heb ik daar spijt van.
Ik meen helemaal niet wat ik dan zeg of gezegd heb.
Hij kan daar niet meer tegen en wilt daar een tijdje over nadenken.

Mijn vraag is: Hoe kan ik me openstellen voor hem & Hoe kan ik beter mijn woorden gebruiken bij zulke situaties?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zou dit aan hem zo kunnen vragen en vertellen. Praten is heel belangrijk. Juist in een eventuele relatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry er miest nog wat bij, ik klikte per ongeluk al enter. A,s je het hem verteld kan hij je er misschien bij helpen..

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Andere woorden gebruiken lijkt me niet de meest goede oplossing. Ik denk dat het beter is dat je weg loopt uit de situatie. Ga dus even ergens anders heen en probeer even tot rust te komen. Dan doorbreek je de situatie. Je kunt ook bijv. even een eind gaan lopen. Of je koopt zo´n bal waar boksers tegen slaan. Die hang je ergens op en dan ga je daar tegen meppen als je kwaad bent. Dan raak je je frustratie of woede ook kwijt.

En als je andere woorden wilt gebruiken, leer je dan aan de scheldwoorden te vervangen door aardigere woorden zoals lieverd of schat of voor mijn part ga je woorden gebruiken die in die situatie heel raar klinken. Je gaat bijv. pindakaas roepen of afwasmachine of welk woord je ook maar te binnen schiet. Misschien krijgen jullie dan allebei wel de slappe lach.
Het vergt wel enige oefening maar het moet toch aan te leren zijn.

Overigens, weet je wel dat je degene die je het liefst vindt vaak het meest kwetst?
Dat kan diverse redenen hebben. Bijv. omdat je je bij die persoon helemaal vrij voelt. Maar ook als je bang bent je te binden aan die persoon: Als je maar lelijk genoeg doet dan laat hij/zij je vanzelf wel in de steek (terwijl je dat eigenlijk dus juist NIET wilt).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Super antwoord! +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel Vrouwe70. Jouw tip om er samen over te praten is ook heel goed. Dat was ik zelf vergeten te vermelden.
Wow: dit inzicht is een evolutie die elke jongere eigenlijk meemaakt. Maar op jouw leeftijd van 17 zal het 10 X zoveel moeite vragen om dit te wijzigen dan als je dit stapsgewijs leert vanaf je 8ste levensjaar.

Een van de eerste woorden die je moet afleren is "jij" (Vlaams: "gij/gie") omdat we in ruzie de emoties van kwaadheid afvuren op de ander. Als die persoon van 27 dat weet te plaatsen, dan zal hij je daarin echt kunnen helpen en kun je misschien alle antwoorden lezen die op je vraag hier gesteld worden.

Heel belangrijk is je intentie hierin: Gelijk wie een relatie aangaat en dat op lange termijn een slaagkans wil geven, moet leren van elkaar dat de ander niets zegt of doet om de ander te kwetsen, maar dat het vlees/bloed/lichaam (emotie) soms zwak is en je wellicht minder dan anderen geleerd hebt om met een sterker mannenlichaam ook een sterkere (controlerende) geest te hebben.

We hebben veel te veel geleerd om te zeggen wat we willen (zeker vanaf de puberteit), maar eigenlijk moet je ook je gedachten onder controle houden.

Punt is bovendien dat je eigenlijk WEL meent wat je zegt, maar dat je het niet onder controle hebt. Als je nu eens meer je verwijten zou ombuigen in leren zwijgen en luisteren, en in direct hulp vragen dat je voelt dat je je zelfbeheersing aan het verliezen bent, dan kan die persoon of anderen je daarin helpen.

Weglopen van de situatie kun je inderdaad misschien om te vermijden dat het uit de hand loopt, maar eigenlijk moet je die situaties opzettelijk gaan trainen net zoals je bij paniospelen je moeilijke passages vooral moet oefenen en niet je gemakkelijke alleen.

Je moet een hoger bewustzijn leren hebben en als het een goede vriend is, kan hij (los van het al dan niet stopzetten van jullie relatie) misschien nog wel even je helpen op het betere pad te raken.

Maak hier snel werk van: binnen een paar jaren, wordt dit echt heel moeilijk, omdat je dan compleet gewoon zult geraakt zijn aan je eigen (deels negatieve) gedrag en reacties.

Eigenlijk zou je vriend zelfs eens moeten opnemen hoe je reageert en zou je met anderen dit dan nadien moeten bekijken, en je zult schrikken van hoe je over komt. Als dat dan nog eens gebeurt, kun je denken aan die video en hoe je anders overkomt dan je zou willen, en dat zou al genoeg kunnen zijn om de lont uit je vuur te halen.

Let wel: vergt intensieve en langdurige training dus. Reken op minstens 40 dagen waarbij je uitdagingen aangaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik hieruit lees vind je die jongen wel echt leuk, hij weet ook vast wel dat je het niet gemeen bedoeld. alhoewel ik hem wel begrijp dat die even moet nadenken hoe het nu verder moet.. Ik denk dat als je de volgende keer weer een woordenwisseling hebt dat je dan beter tot 10 kan tellen (letterlijk en figuurlijk) dat helpt misschien om af te koelen, ook moet je goed nadenken voordat je iets zegt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je bent je ervan bewust. Dat is de eerste stap!
Maar nu nog onder controle krijgen.......
Probeer het eens met een codewoord. Dat is een woord dat je samen met je vriend afspreekt. Dat kan iets heel banaals zijn zoals : Mosterd of Stoeprand. Of je woord benoemd wat je even voelt opkomen: Boosheid. Als je dit woord noemt, spreek je samen met je vriend af dat jullie allebei even naar een andere ruimte lopen. Even afstand van elkaar. Probeer dan tot rust te komen en misschien kan je zelfs bij jezelf te rade gaan wat je nu feitelijk wilde zeggen. De dingen die je wél meent.
Door dit met je vriend af te spreken snapt hij wanneer je je grens bereikt en je een boze aanval voelt opkomen.
Dit vergt wel enige oefening. Als je vriend ervoor open staat kan hij je er ook mee helpen door zelf het woord te roepen wanneer jij de grens al over bent.
De regel blijft dan hetzelfde. Even van elkaar weglopen en afkoelen.

Succes! Ik hoop dat je iets aan de tips hier hebt. Ik vind het in ieder geval bewonderenswaardig dat je er moeite voor doet om dit onder controle te krijgen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij werkt stemverheffen als een rode lap op een stier, dus rustig blijven, vooral een rustige stem. helpt bij mij heel erg.
Vraag vooraf eens aan je vriend of hij je wilt helpen om de boel niet te laten escaleren door je stem op een rustige manier te gebruiken. Dus mocht je boos worden dan kan hij aan je vragen of je je stem wilt aanpassen naar normaal en rustig praatniveau. Als hij dat ook doet wordt je vanzelf al snel rustiger en denk je meer na over wat je zegt.

Voor mij werkt dit, ik hoop ook voor jou
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding