Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waar blijft het gif als je een muggenbult met zo'n apparaatje (aspivenin pomp) uitzuigt?

ik heb nog nooit vocht op mijn huid of in het apparaatje gezien, dus vroeg ik me dit af

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In veel gevallen werkt het uitzuigen niet echt, dus dan is het logisch dat je niets ziet.
Wanneer het wel werkt, zie je wat lichaamsvocht (weefselvocht), maar dat er echt het gif zelf weer uitgezogen wordt, is nog nooit wetenschappelijk aangetoond.
Wel is gebleken, en dit verdient wel bredere bekendheid, dat het lang een flinke onderdruk (zuigkracht) op een stukje huid zetten (wat de gebruiksaanwijzing voor sommige beten suggereert) zelf soms écht huidletsel kan veroorzaken.

Wat overeind blijft is dat sommige “slachtoffers” een verlichting van de pijn ervaren.
Maar je weet niet hoe de beet zonder het toegepaste zuigen zou hebben uitgewerkt.
En los daarvan kan dat gevoel ook door suggestie worden opgewekt, zeker als je een tijdje die onderdruk op je huid voelt.

Bedankt voor het stellen van deze vraag, want ik ben van het opzoeken van het antwoord zelf ook wijzer geworden.
Een beet kan iedereen overkomen, maar door die makers van dure pompjes laat ik me niet meer beetnemen!
(Lees meer...)
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er is veel onderzoek naar die apparaten gedaan en waarschijnlijk wordt er niet of nauwelijks gif uitgezogen. Soms zie je een geel druppeltje op je huid na het zuigen en daar zit misschien wat gif in maar het kan ook wondvocht zijn. Maar het gif wordt door het zuigen wel vacuüm gezogen heb ik begrepen en zou hierdoor verdere verspreiding in het lichaam voorkomen, hierdoor krijg je een minder groot oppervlak op je huid dat geïrriteerd raakt en dan zou het vacuümpompje toch nuttig zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding