Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn oefeningen voor een beter evenwicht?

Ik heb zou graag een beter evenwicht hebben, vooral op wiebelende en smalle dingen. Iemand tips? :-)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik heb een hulpoefening voor je, die je naast je gewone oefeningen (zie de antwoorden die hieronder zijn gegeven) kunt doen. Je trekt waarschijnlijk elke dag minimaal één keer je schoenen aan, en ook minimaal één keer uit. Hetzelfde voor je sokken, als je die draagt. Als je nu je schoenen of sokken aan- of uittrekt, ga dan niet zitten, en zet je voet niet ergens op. In plaats daarvan til je één voet op. Je balanceert dan op het andere been. In het begin zal dit moeite kosten, en zul je snel omvallen. Maar je oefent het elke dag. Na een paar weken zul je merken dat je al stukken stabieler staat.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (3)

Je kan zoals de kleine kindjes doen, altijd op een rechte lijn lopen (zoals de voegen van tegels) dat lijkt makkelijk maar is moeilijker dan je denkt. Ook yoga kan helpen zoals de boom oefening (zie afbeelding).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt een balk ik je tuin maken en daar een aantal keer overheen lopen. Of een touw spannen, dat wiebeld ook best.
Je kunt natuurlijk zoals eerder genoemd over voegen van stoepstenen balanceren, dat is het makkelijkst.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat is het makkelijkst omdat je dan zelf niets hoeft te maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb in mijn militaire diensttijd een variatie op hetzelfde thema geleerd.
Op een evenwichtsbalk moet je recht voor je uit blijven kijken, en niet naar beneden naar de smalle balk zelf.
Je houdt namelijk je evenwicht op basis van de waarneming van de stand van je lichaam in de omgeving, je brein kan dat geheel automatisch, en die stand kan het niet goed waarnemen als je naar beneden kijkt. Je kunt dan precies zien waar de balk is (maar je voeten voelen dat ook wel), maar je kunt zo geen evenwicht bewaren.
Dit recht vooruit kijken moet je ook doen wanneer je alleen maar oefent door op een witte streep te lopen. Als je je voorstelt dat de grond lager is links en rechts van de witte streep, dan wordt het vanzelf moeilijker om je evenwicht te bewaren, en dus heeft je oefening trainingswaarde.

In geval je werkelijk ergens over een smal paadje of over een smalle loopplank moet lopen, helpt het omgekeerd wanneer je je voorstelt dat het slechts een witte streep betreft, waarnaast een paar dikke matrassen liggen op een verdiepte ondergrond. Dan lukt het evenwicht houden ineens beter. Tevens is het dan dus zelfs om twee redenen nodig om recht vooruit te kijken: ten eerste om je evenwicht te kunnen houden, en bovendien om niet in de diepe sloot of erger te kijken, hetgeen het alleen maar moeilijker maakt om je voor te stellen dat daar gewoon een paar dikke matrassen liggen!

Als je in dichte mist rijdt, word je ineens gewaar dat je ook niet stabiel snel rechtuit kunt rijden als je alleen maar een klein stukje van de witte strepen vlak voor je bumper kunt zien. Je moet voor een stabiele koers in de vérte kunnen kijken, naar een punt ver voor je, en je behoudt je goede positie op de weg doordat je intussen de strepen dichterbij in je ooghoeken kunt waarnemen.
(Lees meer...)
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image