Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is mijn bloeddruk normaal?

Ik heb vandag mijn bloeddruk laten meten bij verpleegkundige het was 144 / 88 , volgens haar is wel goed maar ik maak mij betje sorgen darover :(

mjn vrag is mijn onrust juist of maak ik mij zorgen voor niks?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

De bloeddruk schommelt gedurende de dag. In de ochtend en avond is de waarde vaak wat lager dan 's middags. Ook stijgt de bloeddruk tijdens bewegen, praten of emoties. Daarom moet de bloeddruk op verschillende tijdstippen en onder verschillende omstandigheden gemeten worden. Pas dan kan een arts goed vaststellen of iemand werkelijk een hoge bloeddruk heeft.

De streefwaarde voor de bloeddruk is een waarde onder de 140/90 mmHg en geldt voor volwassenen tot 80 jaar.

tekst van: https://www.hartstichting.nl/risicofactoren/hoge-bloeddruk

Met jou bloeddruk zit je dus eigenlijk tegen de grens aan. Maar je bloeddruk kan ook van alles hoger worden tijdens het meten. Doordat je je nu zorgen maakt over je bloeddruk zou het ook kunnen dat je dat bewust, dan wel niet onbewust deed tijdens het meten?
Maar ik ben inderdaad geen dokter en ga hier af op internet bronnen. Mocht je je echt zorgen maken kan je altijd nog even bellen met de assistent.
Je kan haar het verhaal uitleggen en die zal je dan verder helpen. Ze zal je dan waarschijnlijk uitleggen dat je bloeddruk gewoon verder nog prima is of het overnieuw meten. Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er wordt meestal gesproken van een hoge bloeddruk vanaf een gemiddelde boven de 140 en bij senioren boven de 160. Ik heb deze en meer handige informatie over mijn bloeddruk gevonden op zelfbloeddrukmeten.nl
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing