Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het nodig om mezelf te laten testen op baarmoederhals kanker zonder wisselende seksuele contacten?

Ik ben al sinds mijn achtiende samen met mijn man. Voor hem heb ik 1x seks gehad met condoom.

Hij heeft nooit seks gehad met iemand anders dan ik. Is het dan nodig om die test wel te laten doen?

Want eigenlijk heb ik daar helemaal geen zin in.

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het HPV (humaan papilloma-virus) is een grote risicofactor voor baarmoederhalskanker. Dat betekent dat de kans om deze vorm van kanker te krijgen, vele malen groter is *met* HPV-besmetting dan zonder HPV-besmetting.

Voor jou gelden twee dingen.

Ten eerste: je zou ook zonder wisselende seksuele contacten een HPV-besmetting kunnen hebben opgelopen.

Ten tweede: ook al heb je geen HPV-besmetting opgelopen, dan nog is de kans op baarmoederhalskanker niet nul. Wel veel kleiner dan *met* HPV-besmetting, maar ngo altijd niet nul.

Er zijn dus twee manieren waarop ook jij baarmoederhalskanker zou kunnen krijgen. Aangezien het onderzoek weliswaar tamelijk vervelend is, maar niet echt belastend, en de kanker heel ernstig kan verlopen, lijkt mij het nadeel van het onderzoek in het niet vallen tegenover de consequenties van een eventueel te laat ontdekte kanker.

Simpel gezegd: toch maar doen, dat onderzoek.

Cryofiel
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het beste is om je om de 2j te laten testen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing