Hoe vertel ik aan mijn moeder dat ik eigenlijk een jongen wil zijn?
Ik heb mijn moeder al verteld dat ik denk dat ik op meisjes val, en dat ging al met moeite(ze pakte het goed op). Hoe moet ik dit dan vertellen?
Je schreef dat je bang bent haar verdriet te doen ermee. Sommige ouders zijn helemaal niet verdrietig erover, maar zijn juist blij dat hun kind hen in vertrouwen wil nemen, en zijn blij dat ze hun kind kunnen helpen om gelukkig te worden, het zou best kunnen dat dat bij jouw moeder ook zo is. Het zou kunnen dat het in het begin even een beetje verdrietig voor haar is, dat ze gewoon even afscheid moet nemen van het idee dat je een meisje bent en moet wennen aan dat je een jongen bent. Dat is niet erg, je hoeft je daar echt niet schuldig over te voelen, soms heeft iemand gewoon even wat verdriet, een volwassen persoon kan dat goed aan, dat verdriet gaat ook weer weg en dan is er weer ruimte voor nieuwe dingen.
En ik denk dat ze uiteindelijk toch vooral wil dat jij gelukkig bent, en vooral jou zal willen helpen om te zijn wie je echt bent. En het betekent echt niet per se dat je haar verdrietig maakt, want als jij straks gelukkiger bent omdat je kan zijn wie je echt bent, kan het heel goed dat zij daardoor ook gelukkiger wordt, omdat ze jou zo graag gelukkig ziet. En dit kan ook zorgen dat je een extra sterke band met elkaar krijgt, en dat ze juist dankbaar zal zijn dat zij deel mag zijn van jouw reis.
Ik hoop dat je het haar kan vertellen, en dat jullie er fijn over kunnen praten samen. Mocht je daarnaast ook met iemand anders willen praten erover: Er zijn organisaties die zich bezig houden met genderdysforie, Tranvisiezorg bijvoorbeeld organiseert jongerenbijeenkomsten waar je kan praten met andere jongeren die hetzelfde meemaken: http://www.transvisiezorg.nl/kinderen
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.