Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom kan ik niet in de zon kijken?

Met warm weer vind ik het moeilijk om met beide ogen de zin in te kijken. Met een oog lukt wel maar anders niet. Weet iemand wat dit kan zijn?

Toegevoegd na 5 minuten:
Hierbij bedoel ik eigenlijk ook om gewoon omhoog te kijken dit gaat ook moeilijk.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Omdat de straling van de zon heel intens is. Je oog fungeert daarbij als een lens die die straling concentreert (focusseert) in een punt achter op je oogbol, waar oogzenuwen die energieprikkel transporteren naar de hersenen waar het in een beeld wordt omgezet. Zonnestraling is echter zo sterk dat het de uiteinden van die zenuwen verbrandt en meestal onherroepelijk beschadigt. Vergelijk het met een lensglas waarmee je de zonnestralling in een puntje op een papier kunt laten vallen en dat papier gaat schroeien, of vliegt zelfs in brand. Vermijden dus!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat gelukkig je ogen je beschermen voor dom gedrag, van langdurig recht in de zon kijken kun je blind worden, daarom weten je ogen gelukkig dat dit veel te veel licht eerst

Eerst wordt je pupil zo klein mogelijk om de schade te beperken en daarna krijg je een hele sterke niet te weerstane inpuls om je ogen te sluiten.

Het waarom is duidelijk: om schade aan je ogen te voorkomen door te fel licht.

Toegevoegd na 55 seconden:
Net zo als je pupil groter wordt in het donker wordt hij kleiner in fel licht, daar is echter een grens aan, dan is de kleinste maat bereikt
(Lees meer...)
Summo
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding