Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe komt het dat bij hartaanval en verdrinking de vuist dichtgeklemd wordt?

Slachtoffer is in het water gevonden met gebogen armen en duim vastgeklemd onder de vingers. Komt dit door hartaanval of door ernstige benauwdheid al voor het te water raken of pas in het water? Hoe is het slachtoffer overleden door hartaanval of verdrinking? Is dit te zeggen door de houding van gebalde vuisten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik denk dat de houding van de armen en handen niet zo veel zegt.
Als iemand komt te overlijden treedt in eerste instantie volledige spierverslapping op: pas uren later verstijft het lichaam.
Ik denk dat de door jou genoemde houding dus op toeval berust.

Of het slachtoffer is overleden door een hartaanval of door verdrinking kan je opmaken uit twee dingen: iemand die al dood was voor hij of zij het water raakte, zal blijven drijven.
Iemand die door verdrinking om het leven komt zal in eerste instantie zinken en pas later weer boven komen drijven.
Verder zal iemand in het eerste geval geen water in de longen hebben, in het tweede geval wel.
(Lees meer...)
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hartelijk dank voor je reactie. Toch heb ik nog 2 reacties gekregen van reactie op hartaanval; de ademhaling gaat nog even door waardoor longen toch vol lopen en de paniekreactie agv pijn kan blijvend zijn bij het stijf worden van het lichaam. Waarschijnlijk komt het niet vaak voor, maar toeval lijkt het mij niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
waardevol

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding