Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan iemand mij raad geven voor mijn bijwerkingen met het gebruik van concerta?

Ik gebruik nu bijna een jaar lang concerta. ongeveer 4 maanden lang heb ik 36mg ingenomen. De laatste tijd merkte ik dat als ik veel moest luisteren naar bijvoorbeeld de leraren dat ik opeens een beetje hoofdpijn kreeg en als ik door probeerde te luisteren ik steeds minder begreep wat er gezegd werd en steeds meer in mijn gedachte verdween. Hierdoor ben ik met een 54mg begonnen. De eerste dag kon ik vele malen beter concentreren, maar dit keer verloor ik veel sneller mijn aandacht en verloor ik mezelf in mijn gedachten. Toen ben ik gaan denken en weet ik volgensmij hoe dit komt.

INPUT: Lezen, Luisteren.
OUTPUT: Schrijven, Praten.

36mg
Veel input = snel verdwijnen in mijn gedachte
Veel output = Verder weg gaan van het verdwijnen in mijn gedachte

54mg
Veel meer input door beter concentratie = veel sneller verdwijnen in mijn gedachte.
Veel meer output = Meer output nodig om verder weg te gaan van het verdwijnen in mijn gedachte.

Als ik verdwijn in mijn gedachte heb ik geen zin om te luisteren naar mensen, ik heb geen zin om na te denken over wat ik moet gaan doen. Emotie op mijn gezicht verdwijnd, mensen vertellen mij dat ze geen emotie kunnen waarnemen in mijn gezicht als ik in mijn gedachte verdwijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
830
Ritsuka
10 jaar geleden
is het verhogen van je dosis in overleg met je arts gedaan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Concerta bij ADD zeker?
Dat krijgt mijn broer ook.
Ik heb hem nooit over bijwerkingen gehoord.
Maar wat je verder beschrijft,dat heeft hij ook,dan praat ik tegen hem en dan reageert hij niet omdat hij helemaal in z'n eigen gedachten zit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Allereerst is dit iets wat je met je arts zou moeten bespreken. Algemene vragen over medicatie kunnen nog op een forum als dit (bijvoorbeeld vragen als "kan bijwerking X komen door het middel wat ik gebruik", of "komt bijwerking Y vaker voor als je medicijn B in hogere dosering gebruikt") maar dit is geen algemene vraag. Bovendien is de vraag zoals ik hem beoordeel lang niet alleen farmaceutisch. Vraag: het is me nog niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met "verdwijnen in je gedachte", bedoel je gewoon dat je wegdroomt, een soort dagdromen? En vind je dat prettig, als dat gebeurt? Of juist niet? Want als je het prettig vindt, is het natuurlijk veel moeilijker tegen te houden. Als je lekker aan het dromen bent, heb je logischerwijs weinig zin om uit die droom gehaald te worden door allerlei externe prikkels.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is alsof ik teveel input heb gekregen, en dat ik daardoor output wil maken. Dus als ik dan bijvoorbeeld een verhaal schrijf dan ga ik uit die "nul concentratie" toestand.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

-redelijk hoge dosis magnesium-citraat (400 a 1000mg per dag)
-(gefermenteerde) levertraan

daarna concerta proberen af te bouwen.

NB: eigenlijk gaat mijn raad veel verder. Naast levertraan ook meer andere dierlijke vetten gaan eten, geen toegevoegde suikers meer, enzovoorts.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is het niet verstandig om dit te bespreken met de persoon die jou de Concerta voorschrijft? Huisarts/psychiater?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding