Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je echt vermoeidheidsklachten krijgen door (teveel) koolhydraten?

Er zijn mensen die beweren dat ze 'moe worden van koolhydraten'.
Kan dat echt,ik heb het idee dat iedereen elkaar napraat omdat het een hype koolhydraten zoveel mogelijk te beperken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, maar je vraag is nogal breed. Van simpelweg koolhydraten beperken kan je ook moe worden.
Ritsuka
10 jaar geleden
ik heb inderdaad weinig energie als ik te weinig koolhydraten eet. Ze geven juist energie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat bij jouw geldt hoeft niet voor anderen te gelden.
Iedereen die gezond is en waarbij de vetvertering dus ook goed in orde is, zou zonder problemen koolhydraat arm moeten kunnen eten.
Ritsuka
10 jaar geleden
ik meld alleen even mijn persoonlijke ervaring, laag in koolhydraten werkt niet voor iedereen. daarom is het ook een reactie en geen antwoord
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Ze geven juist energie" klinkt algemeen.
En nu zeg je dat het niet voor iedereen werkt. Ben je er minimaal een jaar serieus mee bezig geweest?
Een jaar is trouwens nog kort als je 15/20/25/.. jaar voornamelijk op koolhydraten hebt geleefd.
Ritsuka
10 jaar geleden
Ik zit nu ongeveer op 50/20/30 (koolhydraten/eiwitten/vetten) en dat bevalt mij prima. Ik zat eerder wat hoger in eiwitten, en dat wilde wel met mijn kantoorbaan, maar toen ik een andere baan kreeg met meer lopen merkte ik dat ik niet genoeg energie had. Had niet veel zin om langer met lage energie en duizeligheid rond te gaan lopen, in de hoop dat het beter zou gaan, wat ik nu heb werkt voor mij. Mijn verwoording was inderdaad niet helemaal correct, ik sprak meer over mijn persoonlijke ervaring. Maar koolhydraten leveren kcal, en dat is energie, dus in dat opzicht is het wel correct.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eiwit vertering is vaker een probleem dan vetvertering.
Van vet dat niet verteerd wordt heb je op zich geen last, behalve dan dat je weinig energie binnen krijgt, eiwitten die niet verteerd worden zorgen mogelijk voor problemen in de darmen. 50/20/30 is voor "normale" mensen al behoorlijk veel vet.
Dat is zeker een verhouding waar ik voor ben. Ik zit rond de 20/30/50 (weinig koolhydraat, normaal eiwit, veel vet) Ik kijk niet zoveel meer naar de getallen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

koolhydraten (kh) werken samen met insuline. Insuline heeft een enigsinds sederende werking.

Maar, iemand die normaal eet wordt niet moe van kh. anders zouden we allemaal na elke maaltijd naar bed willen. Mensen die aangeven echt moe te worden van kh zitten vrijwel altijd (>95%, bron: geen) op een kh-arm dieet en/of zijn veel kilogrammen afgevallen of te veel uurtjes niets gegeten, of heeft flink gesport. maw: er dient eerst een stukje kh-tekort te ontstaan, waarna iemand met kh-inname ineens op de herstelstand wordt gezet. Herstellen doe je nu éénmaal beter in een rustige / slaaptoestand.

Normaal gevoede mensen, die niet afvallen, gewoon 3x per dag of vaker een normale maaltijd nuttige (broodje kaas, bekertje melk etc, je weet wel, jan modaal), niet intensief hebben gesport, zullen niet moe worden van kh. Er is altijd een oorzaak.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik schrijf bij de antwoorden: Dat weten we niet zeker; het is namelijk nooit doortimmerd uitgezocht. Er is dus geen ja of nee antwoord.

Het idee dat je van koolhydraten moe wordt, heeft overigens wel argumenten. Vooral Gary Taubes (oa. in zijn nooit vertaalde boek 'good calories bad calories') komt met argumenten dat koolhydraten dik maken doordat ze je metabolisme verstoren (ons metabolisme is eigenlijk geoptimaliseerd op vet). Taubes zegt samengevat: koolhydraten zorgen voor hormoonproductie (mn insuline) die het signaal geven dat er 'te weinig energie is', en dus vetopslag bevorderen, zorgen voor meer hongergevoel en tegelijk je minder actief maken.
(Lees meer...)
tinus1969
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar het zou dus best waar kunnen zijn.
Het schijnt dat veel mensen sowieso teveel koolhydraten binnen krijgen omdat we dat eigenlijk niet echt nodig hebben.
Als ik het tenminste goed begrepen heb.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag is of het kan. (niet of het onomstotelijk bewezen is)
Prima als antwoord en dat zeg ik niet alleen omdat ik het ermee eens ben. (want dat vind ik ook van het andere antwoord, waar ik het niet helemaal mee eens ben)
Ritsuka
10 jaar geleden
http://www.sciencebasedmedicine.org/why-we-get-fat/
http://anthonycolpo.com/stephan-guyenet-debunks-gary-taubes/
Ritsuka
10 jaar geleden
waarom zou je van koolhydraten minder actief worden?
tinus1969
10 jaar geleden
@Ritsuka, wat bedoel je met 'waarom' in dit verband? Het 'waarom' is mss wel heel simpel: De spijsvertering van mensen verwacht eiwit en vet, of in ieder geval meer eiwit en vet dan we nu gemiddeld eten (zie bv het blog van Melchior Meijers voor meer argumenten: http://melchiormeijer.wordpress.com/). Mbt de links die je geeft: het is goed om te beseffen dat de ideeën van Atkins en Taubes controversieel zijn, maar dat er wel degelijk sterke argumenten zijn voor hun theorieën. Eén van die argumenten komt uit de praktijk: low-carb diëten zijn erkend effectief om af te vallen -geen wondermiddel maar veel effectiever dan andere diëten die wetenschappelijk onderzocht zijn.
Je eerste link maakt een bekende denkfout, die Taubes zelf uitgebreid werelegt (maw. iedereen die hem herhaalt, heeft Taubes niet goed gelezen en verdere discussie is dan zinloos: http://www.sciencebasedmedicine.org/why-we-get-fat/ This is simply not true. The laws of physics are unavoidable. His demonization of the calories-in/calories-out principle strikes me as a bit of a straw man argument.
Wat Taubes kort en goed beweert, is dat zowel inname als verbruik van calorieën hormonaal gecontroleerd zijn, en dat er dus geen vaste BMR is. Dat herkent iedere diëter uit de praktijk: minder eten zorgt meestal ook voor minder verbruik. Calorieën tellen of minder calorieën eten is dus niet genoeg. Vet wordt bij voorkeur verbrand; koolhydraten wordne bij voorkeur opgeslagen.
tinus1969
10 jaar geleden
Als aanvulling: Mensen hebben idd niet of nauwelijks koolhydraten nodig. Je kunt jarenlang leven op een dieet van vet vlees.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding