Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is CT scan schadelijk?

Ik heb een ct scan van mijn hoofd gehad. Ook heb ik een cbct, long foto en gebid foto gehad. Alles dit jaar nog. In hoeverre kan dit kanker verwekkend zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.1K
Cryofiel
10 jaar geleden
Al is het een beetje kankerverwekkend, je moet dat nadeel afwegen tegen het voordeel van een goede diagnose. Het blijft een afweging.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

De dosis die je hebt opgelopen zal vooral van de ct scan komen, zo'n 10 mSv. De dosis die je hebt opgelopen met de andere onderzoeken is t.o.v. die ct scan te verwaarlozen en zal alles bij elkaar nog niet aan een extra mSv komen. Maar laat ons zeggen dat je een dosis van 11 mSv hebt opgelopen gedurende de onderzoeken.

En dan nu het probleem: men weet niet of dit schadelijk is. Wat men wel zeker weet is dat je op deze lage dosissen geen deterministische effecten zal krijgen. Maar de stochastische effecten dat is moeilijker te zeggen. Aangezien het kankerrisico zo al erg hoog is kan men nooit achterhalen of deze lage dosissen een invloed hebben. Mogelijk is er dus helemaal geen invloed en stijgt je kankerrisico met 0%. Of mogelijk treed gewenning op waardoor je lichaam beter tegen lage stralingsdosissen kan en daalt hierdoor dus je kankerrisico.

Gaat men er echter van uit dat het risico bij deze lage dosissen evenredig is met hogere dosissen, dan komt 11 mSv overeen met stijging van je kankerrisico van 0,11%

Kortom: als je ooit kanker krijgt is het onmogelijk te zeggen of deze veroorzaakt zijn door deze onderzoeken. Want 0,11% is gewoon te weinig om conclusies te trekken.

Hoe dan ook geldt ook voor deze onderzoeken met deze lage dosissen het ALARA-principe en dat begint nu gelukkig ook in de medische wereld door te dringen. De blootstelling aan straling moet dus zo veel mogelijk worden beperkt. Dus voor de lol of als checkup moet je geen CT-scan of WBS gaan doen. Onlangs kon men dat zelfs 'winnen'. Dat is natuurlijk totaal onaanvaardbaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij is hersenen ct ( regulier ) maar tot 2 msv
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het bij jou 2 mSv was, des te beter natuurlijk. Maar worst case kan het 10 mSv zijn.
Je moet weten dat een CT-scan een megadosis radiatie op jou loslaat: een dosis, 500 maal sterker dan een conventionele röntgenbestraling. Met andere woorden: als jouw arts een CT-scan voor jouw kind aanraadt, zou je er dan tweemaal over moeten nadenken?

"Vast en zeker!", zeggen wetenschappers vandaag de dag. Twee recente studies - één in een hospitaal in Florida, en één in een hospitaal van Washington, waarbij een totaal van 1.243 patiënten bij betrokken waren, toonden aan dat er een verhoogd risico op kanker bestaat.
(Lees meer...)
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze artikel is in 2008 geschreven... Na die tijd Zijn de hoeveelheid stralen erg verlaagd.. Voor kinderen is en blijft riskant inderdaad maar gelukkig Ben ik Geen kind meer

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding