Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Asbest heb ik nu meer kans op ziekte?

Mijn vader en broer hebben tijdens de verhuizing zoon 3 maanden geleden. een plank door gezaagd waar asbest in zat. WE WISTEN NIET DAT ER ASBEST AANWEZIG WAS. we hebben daar nog 2 maanden geklust. en gewoon het stof weg geveegd omdat het toch de betonnen vloer was. nou is mijn vraag hoe schadelijk is het voor mij, die daar we is aan het klussen geweest is en gegeten en gedronken heeft in dat huis. krijg ik nou longkanker of een andere ziekte die je van asbest kan krijgen?? ik maak me erg druk er om. en ben bang en onrustig.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
842

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Langdurige inademing van asbest kan verschillende ziekten veroorzaken, die soms pas na tientallen jaren merkbaar worden.
Maar er bestaat nauwelijks een gezondheidsrisico als je eenmalig met asbestvezels in aanraking komt.
Dus in jouw geval zou ik me niet druk maken!
(Lees meer...)
SimonV
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Klopt. Ik ken via via iemand die haar hele jeugd in Goor nabij de asbestfabriek woonde, en daarmee heel lang van die stofdeeltjes ingeademd heeft. Zij bleek zo'n dertig jaar later asbestkanker te hebben.
Dat kan niet als je er slechts eenmalig mee in aanraking bent geweest.
Poet
10 jaar geleden
+ Je kent net hele erge pech hebben maar die kans is echt nihil. In de auto 50 Km rijden is waarschijnlijk gevaarlijker, laat staan te voet een weg oversteken...
Inderdaad, naarmate je er meer mee werkt wordt de kans groter. Momenteel wordt de bouwend Nederland en de politiek een probleem gemaakt van asbest. Dat komt vooral doordat ze in de bouw / klusserij werk zoeken en er tegenwoordig geen grotere milieuproblemen meer over zijn. Niet omdat het plotseling zo gevaarlijk is geworden.
Maak je geen zorgen en kijk goed uit bij het oversteken ...
Het kan dat je longkanker krijgt, maar het kan ook dat je het niet krijgt.
En als je longkanker krijgt kan het ook door iets anders zijn.
Kalmeer. In je leven kan er altijd van alles fout gaan.
Laat het rusten, en ga door met leven. Je ongerust maken heeft geen enkele zin, vergalt je leven, en je leeft er korter door.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding