Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb totale controle over mijn dromen, wat zegt dit over mij?

Ik ben me er bewust van dat ik droom (Als ik tenminste droom), ik kan mijn dromen manipuleren en heel soms zelfs mezelf bewust wakker maken. Wat zegt dit nou precies over mij? (Gezondheid bijvoorbeeld)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom zou het al dan niet lucide dromen iets zeggen over je gezondheid?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Lies12: dat is juist de vraag.
Voor zover ik weet is er niks over bekend. Maar misschien heeft er iemand nieuwe informatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien kun je er wel je gezondheid mee beïnvloeden. Bijv. op dezelfde manier zoals met post(zelf-)hypnotische suggesties. Dat je ermee van het roken af kan komen of zo, of zelfs een optimist worden als je een zwartkijker bent.
Er wordt beweerd dat je er nachtmerries mee kunt bestrijden, en dat lijkt me niet onwaarschijnlijk. Maar ik goegelde even, en er is ook iemand die beweert dat het ongezond is:

http://ld4all.com/nl/forum/viewtopic.php?t=4644

Maar van dat verhaal zou ik me niks aantrekken, als ik vanzelf lucide dromen had. Hij/zij werd er angstig van, m.n. van de "slaapverlamming". Die is echter normaal, en niet specifiek voor lucide dromen. Misschien kun je er zelfs wel minder angstig van worden voor die toestand, als je dat al bent.
Betrokkene trekt verder een link naar schizofrenie, wat nogal vergezocht is. Erg deskundig lijkt'ie me niet. En eigenlijk gaat het meer over verstoren van je normale slaap, dan over lucide dromen.
Een individuele mening dus, en niet eentje om zwaar aan te tillen. Maar men oordele zelf. Lees ook de commentaren op zijn/haar verhaal.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Dit zegt over jou dat je jezelf dingen goed kunt aanpraten. Niks tegen jou, uiteraard ;). We beseffen vaak slechts 30% van al onze dromen en we kunnen héél weinig navertellen, ten opzichte van wat we hebben gedroomd dan. Over het algemeen maakt men een mix van de 30% besefte dromen en denkt dat ze dat hebben gedroomd. Geloof het of niet, maar ik heb deze info uit een begrijpend lezen test.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een droom waarbij je weet dat je droomt, heet een lucide droom. Ze zijn inderdaad tot op zekere hoogte te manipuleren. Of al jouw dromen lucide zijn, kun je niet weten. Mensen dromen namelijk meestal veel meer dan ze zich kunnen herinneren. Dus er kunnen ook dromen zijn waarbij je niet weet dat je droomt.
Het hebben van lucide dromen zegt niets over de persoon, behalve dat die lucide dromen heeft.

Ik probeerde een website te vinden met goede informatie, maar ik vond vooral veel onzin. Vooral op wetenschap.infonu.nl was het erg. Op Wikipedia staat ook iets over lucide dromen, dat stuk verdient wmb het voordeel van de twijfel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Goed antwoord, +. Op infonu.nl kan elke idioot een artikel neerpleuren. Er is geen controle door anderen. Vandaar dat infonu.nl een uitlaatklep is geworden van allerlei fantasten. Wikipedia is stukken betrouwbaarder doordat men elkaar daar wél controleert, en er groepsdiscussie plaatsvindt over de inhoud van de pagina's.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In een droom kan ongeveer alles. Je kunt dus ook drómen dat je je dromen bijstuurt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+: ik ben het helemaal eens met Hofleverancier en Cryofiel wat infonu.nl betreft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, je kunt ook dromen dat je wakker bent, en hier een reactie zit te typen ;-)
Maar je bent niet de eerste die dit idee oppert, en daarom heeft een onderzoeker een test bedacht, en die in een slaaplaboratorium uitgevoerd. Het resultaat was tamelijk overtuigend, en staat o.a. hier beschreven: http://www.skepsis.nl/lucid.html Geen lichtgelovig clubje, dat skepsis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ voor cryo en hofleverancier.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image