Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je denken als je doof en stom bent?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artikelen/2009/juli/Denken-zonder-taal.html

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (3)

Natuurlijk kan je denken als je doof of stom bent. Het is alleen moeilijker om je gedachten aan anderen over te brengen.
(Lees meer...)
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
maar je ken die woorden toch niet,
want je kan ze niet horen
Ivana
10 jaar geleden
Gedachten hoeven niet altijd uit woorden te bestaan. Je gaat gedachten pas verwoorden als je ze aan anderen wilt overbrengen.
Om gedachten te hebben, hoef je geen woorden te kennen.
Bijvoorbeeld: Als een doof-stom iemand naar boven de trap op wil, gaat hij gewoon naar boven daar hoeft het woord trap en trede niet voor in zijn hoofd op te komen, toch heeft hij gedacht.
Bovendien kan een doofstom iemand wel woorden leren lezen, al zijn de klanken hem dan niet bekend. Wijs naar een trap en schrijf het woord op. Wijs op een brood en schrijf brood op.
Pas als iemand naast deze handicap ook geestelijk onvolwaardig is, kan het zijn dat gedachten ontbreken, maar zelfs dat weten we niet, omdat gevoelens van onbehagen en eenzaamheid ook gedachten zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mensen die doofstom zijn, kunnen vaak prima communiceren met andere mensen door bijv. gebarentaal en ze kunnen ook van alles zelf doen, net als andere mensen, zoals een kop koffie voor zichzelf zetten, Frans leren, gamen of een mail sturen... Dat kan natuurlijk allemaal niet als je niet kunt denken! Ga er dus maar gerust van uit dat doofstomme mensen even goed of slecht kunnen denken als alle andere mensen. Je weet misschien alleen niet hoe woorden/een taal in het echt klinken, maar verder leer je de taal (of meer talen) via gebarentaal en geschreven taal.
Ja, doof zijn is geen reden om niet te kunnen denken, niet kunnen praten is dat ook niet. De combinatie hiervan beïnvloed ook het denken niet. Doofstom is een woord hiervoor, dat niet meer gebruikt dient te worden, doof en niet kunnen spreken, zegt niets over je denkvermogen of intelligentie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Ik zie niet in waarom het woord 'doofstom' niet meer gebruikt zou mogen worden. Stom is totaal iets anders dan dom. Stom komt van 'geen stem hebbend', dus heeft niets met dom te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
jij weet het verschil tussen stom en stom, maar niet iedereen weet dat, niet iedereen trekt dezelfde conclusie als hij/zij dat woord hoort. Stom is ook een woord om iemand als niet leuk, niet slim aan te duiden, wat een totaal verkeerd beeld van deze mensen geeft. Daarom vind ik, maar dat is mijn mening, dat dit beter niet zo omschreven kan worden. Gewoon uit respect voor deze mensen. Jij mag daar anders over denken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@crea
Die mensen kijken dus ook niet naar een stomme film? (Voor zover die een enkele keer nog te zien zijn.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, daar zullen ze echt wel naar kijken en ook plezier bij hebben. Kijk jij soms niet naar dingen, figuren waarom jij moet lachen, maar het zelf vreselijk zou vinden als het jou zou overkomen? Iedereen overkomt dat wel eens, bewust of onbewust. Stomme film is ook een woord dat al heel lang bestaat, ook bij de film, maar dat wil niet zeggen dat doven of doof en niet kunnen sprekenden daarvan gediend zijn, als daar een woord aanhangt dat als kwetsend kan worden opgevat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Crea,Ivana heeft gelijk hoor,jij vat het geloof ik verkeert op.
Ik heb het opgezocht en hier betekent stom 'niet spreken' net als de uitdrukking 'met stomheid geslagen zijn' heeft dus niks met dom te maken of intelligentie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is ook zo, dat ontken ik niet, maar veel mensen kennen het alleen als pestwoord, of negatieve uitdrukking (stom jong, stommeling).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het Nederlands (en elke andere taal) zit toch vól met woorden waarvan de betekenis context-gebonden is?
Als ik een meisje knap vind, bedoel ik toch niet altijd dat ze een universitaire studie heeft afgerond?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, maar knap is een minder goed voorbeeld, knap kun je alleen positief zien. Dat is een afknapper, af maakt het negatief..
Blinde en dove mensen zijn vaak totaal gehandicapt, doof en stom gaat juist vaak gepaard. Doordat een dove zichzelf niet hoort, is het moeilijk om te praten. Je kunt ze echter leren liplezen, gebarend communiceren en uiteindelijk soms zelfs praten. Dus, ja ze kunnen zeker denken want ze kunnen van alles leren en begrijpen veel doordat ze zien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image