Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je geheugenverlies hebben na wakker worden?

Hoi als ik s'ochtends wakker wordt weet ik niet welke dag het is dat is best vervelend als je in het weekend wakker wordt en na een paar minuten pas weet welke dag het is kan iemand mij hierbij helpen ik weet dat ij last heb van heel veel stress zou dat ermee te maken kunnen hebben

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
12.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Drink je alcoholische dranken 's avonds?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of gebruik je drugs of slaapmiddelen? Dat kan dat ook veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb precies hetzelfde, volgens mij is het heel normaal...

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Dat is heel normaal, en heeft niets te maken met stress. Ik heb het niet alleen bij het wakker worden, maar ook als iemand er naar vraagt, of zo, moet ik er erg over nadenken. Vroeger had ik hetzelfde met schoolvakanties. En nu ik gepensioneerd ben zijn alle dagen gelijk. Behalve dat af en toe de winkels ineens dicht zijn.
Welke dag het is is namelijk iets volkomen kunstmatigs, en alleen voor mensen (soms) belangrijk. Er is geen enkel dier dat zich daarmee bezig houdt. Elke dag is hetzelfde, er moet gewoon brood op de plank komen.
Als je het na een paar minuten al weet ben je snel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Plus. Voordat vraagsteller denkt dat het aan de 'leeftijd' ligt: nee het is geen verhaal van een dementerend iemand. ;))) Het komt gewoon omdat je veel meer ontspannen leeft als je niet achter een baas hoeft aan te draven en dan mag het dus woensdag of (ook goed!) zaterdag zijn. Het is gewoon een teken dat je diep en ontspannen slaapt en niet tijdens je slaap al met de volgende dag bezig bent. Heel gezond dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Ivana , dank voor je (échte) verklaring.
Ik heb dat overigens al mijn hele leven.
De tijd is voor mij een grote ruimte met gebeurtenissen, en niet verdeeld in hokjes van dagen, uren en minuten.
Daarom kan ik ook gewoon zaterdags of zondags werken, of 's nachts.
Om bepaalde dingen toch op tijd te doen heb ik een enorm assortiment aan wekkers en kookwekkers, met briefjes er bij waarom ze afgaan. Want als ik me ergens in verdiep ken ik dag noch uur.
Ivana
10 jaar geleden
Dat heb ik nou altijd als ik in het bos loop met de hond, of als ik achter mijn schildersezel zit: dag noch uur....;)
De ene mens is 's ochtends veel alerter en wakkerder dan de andere. Sowiezo is stress nooit gezond, dus wellicht dat minder stress ervoor zorgt dat je 's ochtends wakkerder en meer alert bent.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eigenlijk moet je weten wat de functie van de slaap is bij de mens. Hoewel, men ontdekte eigenlijk nog niet zo lang dat bij de mens zelfs hersencellen TOCH worden opnieuw bijgemaakt in de diepste slaap.

Het werkt een beetje als volgt: Heel de dag registreren onze zintuigen gigantisch veel informatie, als je die info afprint zou je met het afgedrukte papier heel de wereld kunnen behangen zelfs. Enkel het zinvolle wordt opgeslagen en dat na een verwerkingsproces vanuit het kortetermijngeheugen dat dan omgezet wordt naar een klein deeltje biochemisch lange termijngeheugen (dus niet de data zoals we denken dat het is, niet als pixels, meer als potentiaalverschillen).

Ter beveiliging van de mens gebeurt dit vrij onbewust en in een beschermde omgeving, hoewel het lichaam toch nog blijft registreren en soms zelfs verhoogd als het in een 'waaktoestand' komt.

Tegelijk gaat je basaalmetabolisme (moeilijk woord voor stofwisseling bij rust, gemakkelijkst te toetsen aan lage hartslag en trage ademhaling die erop wijst dat er niet zo veel energie verbruikt wordt) heel laag staan, en 's morgens wordt de ene al sneller wakker dan de andere. Ook met verouderen sta je strammer en strammer op en duurt het even voor je weer rondhuppelt (in tegenstelling tot baby's en jonge kinderen), en met je hersenen is dat dus niet beter. Het duurt even voor je registratiesysteem weer op en top werkt voor een nieuwe dag.

Als je dus 's avonds nog wou weten welke dag je was, zat dat nog in je korte termijn geheugen, opgehaald of hersamengesteld (lezen; rekenen) de eerste maal dat je het nodig had. Nu je dit 's morgens wil weten, is een complexer proces nodig dat meer energie vergt en moet je het uit je lange termijn geheugen halen, want je vindt het niet meer in je korte termijn geheugen.

Met emoties vond ik het straf als ik nog heel klein was, dat als ik boos in slaap viel, ik 's morgens dat ook vergeten was (wat maar goed was). Later heb ik mij getraind in het toch laten overleven van bepaalde emoties de nacht door, maar dat is echt niet simpel en lukt nog steeds niet altijd. Als het je stoort, kun je dus hulpmiddelen doen maar het beste is nog altijd opzettelijk snel uit je bed springen en heel snel je lichaam wakker maken, dan zullen je hersenen plots minder 'geheugenverlies' lijken te hebben.

Als je echt veel ouder wordt, is volgens mij een harde hoofdmassage goed om je hoofd niet te zacht te laten worden zodat je synapsen tegen elkaar gedrukt blijven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding