Kom je na een dieet altijd in een korte periode weer een paar kilo's aan?
Hallo,
Vorig jaar heb ik besloten dat ik wilde afvallen. Door veel snoepen, een zittend beroep en weinig beweging had ik een flinke buik gekregen.
Ik ben minder gaan eten, helemaal gesopt met snoepen, 3 keer per week gaan hardlopen (ongeveer 9 km in 45 min) en 4 dagen in de week naar mijn werk gaan fietsen (ongeveer 16 km in 45 min). Drie maanden geleden besoot ik dat het tijd was om te stoppen met diëten. Ik had bereikt wat ik wilde 'een platte buik'. Ik sport en beweeg nog evenveel en snoepen doe ik veel minder dan vroegen (3x per week een handje snoep of chips). Het enige wat ik ben gaan doen is weer gewone hoeveelheden eten (met gewoon bedoel ik niet hele grote porties) en geen licht producten meer.
Toch ben ik in drie maanden bijna drie kilo aangekomen...
Toegevoegd na 1 minuut:
Is dit normaal? Kom je na een dieet altijd in een korte periode weer een paar kilo's aan? Blijf je gewicht ergens steken (mits je niet te veel eet en goed beweegt)?
Je eet 70 a 80% koolhydraten, 10 a 20% eiwit en rond de 10% vet.
Een goed voedingspatroon zit minimaal rond evenwicht.
dus alle 3 rond de 30% en energie-inname, dus 30% van je calorieën hoort uit vetten te bestaan. Een andere punt:
Je bent blijven sporten en meer/normaler gaan eten;
die kilo kunnen ook uit spier bestaan en dat is juist positief. Dat is op de weegschaal niet te zien.
Een boterham of twee minder, maar dan wel met dik roomboter en kaas. Dan krijg je evenveel calorieën binnen, in betere verhoudingen.
(en er verder niet te moeilijk over doen.)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.