Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik als vrouw een mannelijker stem krijgen?

Ik ben transgender ftm. Voor dat ik aan mannen hormonen begin, ben ik een lange tijd verder. En wil graag wel een iets mannelijker stem, want me stem is te vrouwelijk. En daar ben ik niet zo blij mee.
Is het nou mogelijk om een iets zwaardere stem te krijgen? Of moet ik er maar mee dealen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad logopedie. Dat kan echt al schelen. Maar hormonen doen nog meer met je stem, zeker bij ftm transgenders. Ben je al bekend bij een genderteam? Misschien kunnen zij je een logopedist in de buurt aanraden die hier ervaring mee heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee sta nog helemaal aan het begin dat ik er voor uit kom dat ik eigenlijk een jonge ben maar eigenlijk heb ik toevallig al logopedie dus denk dat ik het met me logo
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bespreek
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Creepmouse93, super dat je er voor uitkomt en het van jezelf weet. Heel veel succes!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Het is wel gedeeltelijk mogelijk met speciale stemtraining, dan leer je op een andere manier praten.
Ik ken iemand die bezig is met man naar vrouw, en die heeft geleerd om vrouwelijker te praten. Het klinkt echt anders nu.

Toegevoegd na 2 minuten:
Door hormonen kan je stem wel iets anders worden, maar je blijft wel een beetje in dezelfde range zitten.

Hier zijn de blogs van de persoon die ik bedoelde: http://bunnybennett.blogspot.nl/
http://bunnybennett.tumblr.com/FAQ
Misschien heb je er wat aan om het door te lezen.
(Lees meer...)
Ritsuka
10 jaar geleden
Dat kan, maar er wordt aangeraden niet zelf te experimenteren. Een logopedist kan je helpen met een deskundige manier verlagen van de stem.

Ik neem aan, dat je behandeld wordt door een deskundig genderteam. Door hen kan je doorverwezen worden naar de polikliniek KNO/foniatrie/logopedie voor onderzoek en advies.

Onderstaande info van de site: http://www.logopedie.nl/site/genderdysfonie waar je nog veel meer info kunt vinden.
"Het logopedist bepaalt het frequentiebereik, de gemiddelde stemfrequentie en de dynamiek van de stem. Ook wordt door de logopedist het gebruik van resonantie, articulatie, intonatie, luidheid, spiergebruik, adem- en stemkwaliteit beoordeeld, terwijl de cliënt een tekst voorleest en/of iets vertelt. Daarnaast worden de non-verbale aspecten, zoals mimiek en gebruik van gebaren geobserveerd. Op basis van de foniatrische en logopedische gegevens wordt een plan opgesteld voor de logopedische behandeling.
Het doel van de logopedische behandeling bij transvrouwen is het aanpassen van het spreekgedrag aan de vrouwelijke geslachtsrol. Hierbij wordt rekening gehouden met het postuur en karakter van de cliënt en met haar leefomgeving.
Tijdens de logopedische behandeling zal niet in eerste instantie gewerkt worden aan het verhogen van de spreekstem, omdat daarmee vaak een kunstmatig effect verkregen wordt.
Primair wordt gewerkt aan de volgende aspecten, waardoor de stem een lichter, vrouwelijker karakter krijgt:
•Het verminderen van de borstresonans en het stimuleren van het gebruik van kopresonans;
•Bevorderen van een levendig en vrouwelijk intonatiepatroon;
•Stimuleren van een pittige, lichte articulatie;
•Aanpassen van het spreekvolume en –tempo;
•Bevorderen van vrouwelijk gedrag, o.a. mimiek, gebaren, lachen en hoesten."

http://www.logopedie.nl/site/genderdysfonie
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Dat bedoelde ik, een logopedist. Kon niet meer op de naam komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
;-)
Soms gaan mensen zelf aan de slag met de stem en ik kon niet goed uit je antwoord halen of je dat bedoelde, vandaar. Dank voor de +-sen +-sers :-)
Antoni
10 jaar geleden
De vraagsteller wil juist een lagere stem in plaats van een hogere stem. Jammer dat een deel van je antwoord daar niet op aansluit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn antwoord betreft het verkrijgen van een lagere stem en de verwijzing naar logopedie. Betreffende de door mij aangehaalde info uit de bron: dat vond ik ook jammer, maar er staat ook algemene informatie en wat een logopedist doet. Dat leek mij wel interessant voor vraagsteller.
Wat me opviel bij het zoeken op internet is, dat er veel meer info te vinden is over transgenders MtF dan FtM.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel!
Testosteron veroorzaakt bij vrouwen een veelal ONomkeerbare stemverlaging, voorafgegegaan door heesheid.
Dit laatste hoor je in de reclame over second love.
Helaas associeren mannen lage en hese vrouwenstemmen soms als aantrekkelijk, omdat er aangenomen wordt dat deze vrouwen van nature een hoger testosterongehalte in hun bloed hebben welke de libido kan doen verhogen.
Het hormoontraject zal je dus wellicht brengen waar je op hoopt.

Toegevoegd na 8 minuten:
Het antwoord van Wendy zal meer van toepassing zijn op mannen die vrouw willen worden.
Zij zitten met het probleem dat de testosteron zijn onomkeerbare werking reeds heeft uitgeoefend.
Daar kan logopedie zeker waarde hebben, meer dan in jouw situatie.
Toch is het betrekken van logopedie in de vorming van een andere stem een goed advies, je gaat immers door een traject welke vergelijkbaar is als de baard in de keel krijgen.
Verkeerde spraaktechniek kan dan de stembanden beschadigen.
Het vormen van een welluidende stem is belangrijker dan men denkt, mensen met een goede (geschoolde) stem houden de aandacht beter vast dan een stem welke dissonanten bevat.

Toegevoegd na 32 minuten:
De hormoonkuur slaat er trouwen behoorlijk in, reeds na enige spuiten sustenon (=testosteron) zul je wellicht effect opn je stem bemerken.
Je gaat snel meer (spier) massa aanmaken, schrik dus niet van een gewichttoename.(deze kan in korte tijd wel 10 kg bedragen)
Ook kan zich oedeem vormen.
Omdat testosteron eiwitsparend werkt is het niet nodig erg veel extra eiwitten in te nemen, je nieren kunnen het dan zwaar krijgen.
Enig bezoek aan de sportschool kan handig zijn, om de fysieke transformatie te ondersteunen.
Maak echter niet de fout naast de testosteron andere androgenen in te nemen om processen te versnellen.
Er zijn veel methoden om de testosteron binnen te krijgen, de twee-wekelijkse intragluteaal toegediende injecties werken prima en zijn pijnloos (bij correct spuiten).
Het is erg belangrijk dit begeleid te doen, niet weinigen willen te snel
en dat kan een onbevredigend resultaat geven.
Er zijn ook orale- en zalfpreparaten, welke laatste een nogal wisselende opnamesnelheid laten zien (hangt af van huiddikte, doorbloeding etc.
Ik raad je aan dit achterwege te laten, de injecties (liefst door een professional toegediend) voldoen prima.
Bij zelf spuiten aspireren om injectie in de bloedbaan te vermijden.
Je krijgt dan een mooie regelmatige bloedspiegel testosteron.
Dit helpt om ook je stembanden evenwichtig in omvang te doen toenemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding