Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik moet na verhuizing mijn dossier persoonlijk komen ophalen bij mijn huisarts. Mag de huisarts dit vragen ?

Voor zover ik weet wordt een dossier altijd opgestuurd. Zo staat het ook in de richtlijnen van het KNMG

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Richtlijnen zijn niet bindend en een arts mag aan jou vragen of je het dossier ophaalt. Dit heb ik zelf ook moeten doen. Als je daar geen tijd voor hebt kun je je huisarts op de richtlijnen wijzen en vragen of hij het opstuurt.

Hij mág het vragen, maar je hoeft het niet op te halen en je kan van hem verwachten dat hij het opstuurt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt. En bewaart een huisarts nog een kopie van het dossier na uitschrijving.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zou ik zo even niet weten, ik denk het niet, maar dat zou je aan hem/haar kunnen vragen.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik moest het ook ophalen en zelf mee nemen naar mijn nieuwe arts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@gruyver, als de arts het dossier heeft overgedragen aan de nieuwe huisarts, bewaart hij geen kopie.
Het is gebruikelijk dat het medisch dossier van de oude huisarts wordt overgedragen aan de nieuwe huisarts, en de wijze waarop verschilt nog wel eens per huisarts.
De KNMG heeft samen met de LHV in 2008 een geactualiseerd advies opgesteld over de wijze waarop patiëntendossier het beste overgedragen kan worden.
Als de patiënt (nog) niet weet wie zijn nieuwe huisarts is, dan bewaart de oude
huisarts tijdelijk het dossier. Zodra de patiënt weet wie de nieuwe huisarts is, kan het
dossier alsnog overgedragen worden op de wijze zoals hierboven staat weergegeven.
Het kan voorkomen dat de patiënt niet wil dat de oude huisarts weet wie de nieuwe
huisarts is. In dat geval bewaart de oude huisarts het dossier. Op verzoek van de
patiënt geeft hij een kopie van het dossier aan de patiënt mee. Daarvoor mag hij een vergoeding voor in rekening brengen.

In de richtlijnen van de KNMG staat uitvoerig beschreven hoe een huisarts een medisch dossier het beste kan overdragen. De hele richtlijn is te downloaden via de website staat op de website van de KNMG
www.knmg.nl/publicaties/advies-overdracht

Ik lees nergens dat een huisarts het patientendossier rechtstreeks naar de patient dient op te sturen, integendeel, de hoofdregel van het advies die het KNMG hanteert is, dat bij verandering van huisarts, de oude huisarts het dossier van de patient met dienst toestemming zonder tussenkomst van de patient en bij voorkeur persoonlijk of via aangetekende post overdraagt aan de nieuwe huisarts.

Toegevoegd na 9 minuten:
Op de huisarts rust de plicht om een patiëntendossier te bewaren (art. 7:454 lid 3). Hij dient er voor te zorgen dat aan deze plicht
wordt voldaan door het dossier zelf te bewaren of door een collega deze plicht te laten overnemen. Door het dossier aan de patiënt mee te geven zou de arts in strijd handelen met zijn bewaarplicht. Natuurlijk heeft de patiënt wel het recht om een kopie van het dossier mee te krijgen (art. 7:456 BW). Op verzoek van de patiënt geeft hij een kopie van het dossier aan de patiënt mee. Daarvoor mag hij een vergoeding in rekening brengen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image