Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer je je radio op een bepaald volume zet, wordt de sterkte dan afgezwakt naarmate de omgevingsgeluiden versterken?

Wanneer ik in de auto zit en ik ga de snelweg op, dan zet ik de radio harder, omdat mijn auto ook hoger in de toeren zit> mijn auto maakt meer geluid.
Dan moet ik het volume soms wel op 30 zetten wil ik fatsoenlijk wat horen. Als ik dit doe terwijl ik op een gewone weg rij, dan is het volume van 30 te hard.
Zwakken de omgevingsgeluiden de sterkte van het volume van de radio af? Of zal ik evenveel 'gehoorschade' oplopen (ik noem het nu even gehoorschade om het meetbaar te maken).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Je zal evenveel gehoorschade oplopen.

Op het moment dat er andere geluiden bij komen hoor je de radio slechter, maar het geluid is even hard.

Ik merk dit als ik onder de douche sta, als ik er onder sta hoor ik de radio bijna niet, maar als ik dan klaar ben met douchen dan heb ik het idee alsof ik in een discotheek sta!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De verhouding tussen de radio en omgevingsgeluid verandert als je harder rijdt, daardoor hoor je de radio minder hard. Er zijn radio's die het omgevingsgeluid meten en zelf het volume daarop aanpassen.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image