Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zit er een spier achter je oor en kan die opzwellen?

Ik heb een bult achter mijn oor. Het zit net onder de plek waar mijn schedel ophoudt en de hals begint. Ik denk dat het een pees of spier is. Hij glijdt onder mijn vinger vandaan wanneer ik er op duw. Kennen jullie deze spier (is het een spier?) en is het normaal dat hij dikker is geworden omdat ik er vaak aan zit? Kunnen spieren dikker worden als je er veel aan duwt en trekt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Ja hoor, daar loopt de musculus sterno-cleido-mastoideus. Deze spier loopt van het borstbeen (sternum) over het sleutelbeen en hecht dan vast aan een soort uitsteeksel op de schedel (het mastoid). Dit mastoid zit achter het oor, ongeveer te hoogte van de oorlel.
De spier zit met een pees vast aan het bot. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom de spier of de pees , maar dat gebeurt niet door er vaak op te duwen.

Toch denk ik niet dat je de spier of pees voelt. De pees heeft maar weinig ruimte om te bewegen en zal dus niet zomaar onder je vingers wegschieten. Ik denk dat het waarschijnlijker is, dat het gaat om een lymfeklier; die zitten daar namelijk ook.

Elke lymfeklier, die groter is dan 1 cm behoefte medische aandacht; daarom zou ik maar wel een afspraak met je huisarts maken.
Ter geruststelling: de kans dat het ernstig is, is niet groot. Als het echt slechts één klier is, en hij verder los ligt, dan is dat geruststellend. Ik kan dat nu eenmaal niet vaststellen, vandaar het advies.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing