Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe lang te leven met diagnose slokdarmkanker, en er niets aan laten doen?

Mijn vader heeft deze uitslag vandaag gekregen, nu is zijn conditie te slecht om te opereren (zal ook niet beter worden), en chemo en bestralen wil hij niet...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sterkte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat vooral in een geval als dit duur moet worden afgemeten in dingen die hij zelf nog graag wil en niet in dagen of maanden; veel hangt af van motivatie en toeval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Feniks; Dank je wel voor je reactie, na 10 jaar in een rolstoel na een herseninfarct, een hele andere man geworden, wil hij helemaal niet meer, hij eet al 3 maanden bijna niets meer, terwijl hij niet eens wist dat dit aan de hand was... (vandaag aan het eind van de middag pas gehoord dat hij slokdarmkanker heeft) hij heeft het wel goed aangevoeld!
Naatje: Dank je wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat erg voor hem en jullie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sterkte voor jullie allen!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Allereerst mijn welgemeend medeleven, weinig woorden zullen de lading dekken om je tot steun te zijn, weet aan den lijve wat je door moet maken en dat is erg verdrietig.

Je vader is een vechter en soms komt de "knockout" uit een onverwachte hoek, ik las in je reacties op anderen dat hij al dapper tegen de gevolgen van een herseninfarct moet vechten en daardoor in een rolstoel zit, ook de verandering van persoonlijkheid.
Zeker als door de oncoloog de diagnose "inoperabel" wordt gegeven, rest jullie nog maar weinig tijd.
Ik zou 1000-den dingen willen tikken, maar dat gaat helaas niet. Neem de "Zuid-Frankrijk optie", blijf dicht bij elkaar en praat over van alles, niet alleen over het aanstaande verlies, maar over de kinderen, het leven, hoe blij je bent dat hij je vader is, erkenning van geliefden en het zien dat deze het wel redden is voor veel kankerpatiënten een startsein om het aardse torment te verlaten voor het Eeuwige, daar waar geen ziekte is, waar rust heerst.

Leef heel intens met je mee en ik gun je heel heel veel sterkte en nog een rustige tijd welke jullie nog rest samen.

En, ga nooit de "als" factor najagen. Respecteer de keuze van je vader, hoe moeilijk die ook te verteren is voor jullie als geliefden. De beslissing die jouw vader heeft gemaakt omtrent het wel of niet aanvaarden van chemo - c.q. bestraling - sessies, was een ontzettende dappere en ik denk ook de enige juiste, hoe hard dit ook klinkt.
Na een herseninfarct al 10 jaar in een rolstoel, de verandering die dat bij hem teweeg heeft gebracht, de diagnose van inoperabele oesofaguscarcinoom, waarschijnlijk met metastasen in fase 4, maken voor hem de conclusie dat hij liever in de nabijheid van geliefden wil zijn, dan in het klinische van een ziekenhuis.

De mogelijkheid om in alle rust en liefdevolle omgeving met de juiste zorg omringt voor het naderende levenseinde, is een hospitium.

Nogmaals met diep respect heel veel sterkte
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik gok een half jaar
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de eerste plaats wil ik je heel veel sterkte wensen deze periode!
Hoe lang je vader nog te leven hebt kan ik uiteraard niet zeggen. Dit verschilt per persoon. De site die ik bij bron vermeld zul je zelf al wel gevonden hebben. Zo niet, dan hoop ik dat je er wat aan hebt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5 Jaar is haalbaar, ik ken personen die dat hebben gehaald... Ja ook nog als het nu al vaststaat dat hij niet beter kan worden... Maak van elk moment een samen-moment... Sterkte...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slokdarmkanker is redelijk goed te behandelen, mits het niet is uitgezaaid. Overtuig hem dat slokdarmkanker niet het einde hoeft te betekenen. De bestralingsbehandeling is zwaar, maar de kans op genezing is daar de beloning voor.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik lees nu pas jouw reactie; dat zet de behandeling wel in een ander licht en verwacht dat bestralen inderdaad te zwaar is. Heel veel sterkte in de komende periode.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Dat is erg slecht nieuws, sowieso wil je je sterkte wensen.
Hoe lang je vader nog te leven heeft kan niemand wat over zeggen, ook een arts zal niet gauw een periode noemen. Begrijp dat je het wil weten dat is logisch, maar het is ook wel weer zo dat als je een periode in je hoofd hebt je hier toch op gaat rekenen, en dan ga je zitten wachten..
Dat je vader geen chemo en bestraling wil kan ik goed begrijpen. Hoop dat hij nog een hele fijne tijd kan hebben met degene die hem dierbaar zijn.
Uit ervaring weet ik dat je in zo'n periode met de dag gaat leven, elke dag is er een, elke dag weer een geschenk, weer een kans om het leven te leven, zal nog even duren voor de grootste schrik van het slechte nieuws van vandaag is doorgedrongen en het verdriet hierover ook.
Maar mensen zijn zo sterk..................Sterkte
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp dat je vader het zelf al heeft opgegeven, waardoor het eerder korter dan langer zal duren dan mogelijk is.

Het is nu voor ons heel moeilijk hier de situatie in te schatten, maar probeer de resterende tijd voor hem, en daarmee voor jullie, zo zinnig mogelijk in te vullen. Maar met een familielid die zelf eigenlijk niet meer wil, kan dit best wel eens heel lastig worden.

Wellicht dat het ziekenhuis of je eigen huisarts nog tips heeft over 'psychische ondersteuning', hoewel ze daar vast een mooier woord voor hebben. Voor jullie is dit natuurlijk heel erg nieuw, uniek, turbulent en vreet het aan je, maar een wat groter ziekenhuis maakt dit wel vaker mee, en kan je dan wat tips en trucs geven lijkt me.

Ik hoop, en wens, dat jullie je uiteindelijk in de situatie kunnen berusten, en vandaar uit er nog het beste van kunnen maken, die laatste periode. Maar besef ook dat het vandaag iedereen koud op z'n dak is gekomen, en het soms even kan duren voor iedereen het heeft verwerkt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij, hij en de rest van je familie hebben al een zware tijd achter de rug en met de slokdarmkanker wordt dat er niet beter op. Natuurlijk zijn er verschillende behandelingsvormen, maar ik me kan goed voorstellen dat je vader daar (op dit ogenblik) niet de energie voor heeft.

Slokdarmkanker is volgens mij niet 100% te genezen en natuurlijk wil je graag weten, hoe lang je vader nog te leven heeft. Dat kan niemand je hier zeggen.
Hoelang is echter niet 100% relevant; hoe goed is de betere vraag. In zo'n situatie telt de kwaliteit; beter 2 goede jaren dan 5 jaar lijdensweg. Oke, 5 of 10 goede jaren zijn natuurlijk nog beter, maar die keus heb je wellicht niet. De vraag is, welke behandeling is voor je vader en voor jullie verdraagbaar. Wat is het resultaat van een behandeling en wat kost jullie aan 'levensqualiteit' Een chemokuur en bestraling om 3-6 maanden langer te leven, maar deze tijd 'niks' meer kunnen doen, doet niemand wat goeds.
Hoe kunnen jullie er het beste van maken? Dat is niet iets dat wij achter een toetsenbord kunnen bedenken. Dat is wat jullie met elkaar moeten bespreken en door gesprekken met de artsen een realistisch beeld moeten maken.

Doe dagelijks wat leuks of spreek over dingen uit het verleden die jij en je vader als prettig hebben ervaren! Bedenk dingen die je vader nog wilt doen en doe die gewoon! Geniet van elke dag dat jullie nog bij elkaar zijn. Zo kun je nog een hele fijne tijd hebben. Ziekenhuizen en behandelingen zul je nog meer dan je lief is zien. Zorg dat je regelmatig ook wat anders ziet. Maak een strandwandeling of boswandeling bij mooi weer, geniet van de wind, de bloemen het voorjaar, de zomer, de herfst. Voor jullie het weten is dit jaar of het volgende jaar voorbij.

Vergeet ook niet af en toe voor jezelf te zorgen! Anders wordt het verzorgen van je vader een last en geniet je niet meer van die tijd met hem!

Ik wens jou, je vader en de rest van familie heel veel sterkte met het nemen van de juiste beslissingen en hoop dat jullie nog een goede tijd met elkaar hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is zo verschillend, en hangt ook een beetje van je vader af.
Gebruik de tijd die er nog is om dingen met elkaar uit te spreken, en herinneringen met elkaar op te halen.
Omhels je vader en knuffel hem nu het nog kan.
Geef hem al je onverdeelde liefde.
Ik wens jou en je vader heel veel sterkte toe.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image