hoe maak ik een goed "soepel tijdschema"?
ik wil meer uit mijn vrije tijd halen, maar het lukt me niet echt. nu heb ik besloten om een schema te maken en me eraan te houden. alleen werkt mijn schema niet op dit moment, waardoor ik me dan weer schuldig voel :-/.
het gaat bv. zo :
maandag schrijf ik : toneelcursus. maar dan komt mijn dochter langs en ga ik niet
dinsdag wil ik naar fitness BBB, maar ik ben te moe en ga niet
woensdag wil in naar de yoga, maar het regent en dus ga ik niet
enz..
ik wil elke ochtend yoga en gezichtsoefeningen doen, maar ik doe ze niet.
ik zit dan aan mijn pc te internetten
ik heb nu gehoord dat het onbewuste mogelijk in opstand komt als je een schema maakt, en dat je daardoor je plannen niet nakomt. een "soepel tijdsschema" zou hier soelaas brengen. zelfs yogi zouden dit gebruiken , een soort dagritme. Omdat structuur belangrijk voor me is om te leren, zou ik deze dagritmes willen gebruiken.
Wat moet ik me daarbij voorstellen en hoe maak ik het?
Omdat je moe bent kan wel, je moet wel je rust nemen. Maar vraag je daarbij ook af, ben je echt moe? of heb je eigenlijk ook geen zin en komt het wel uit dat je een beetje moe bent?
Is het haalbaar om elke ochtend yoga te gaan doen? heb je daar tijd voor? of is een streven van 2x in de week beter.
alleen lijkt het alsof er niks meer bij kan. dat mijn geest vol zit. dus zelfs leuke ervaringen kunnen er niet meer bij. ik ga bv ook niet naar vrienden om die reden, en vele vrienden hebben intussen afgehaakt hierdoor ("jij komt toch nooit").
maar idd als ik dan toch ga, gaat het meestal over. het is de stap zetten. plus idd ik eis veel van mezelf : verhalen schrijven (ik zit met een deadline), fitness, yoga, accordeon leren etc. en ondertussen heb ik ook een relatie natuurlijk en een huishouden en een huis dat ik aan het renoveren ben.
plus een heel drukke job en volg een cursus toneel plus yogalessen plus vertellessen.
dus het is meer "het kan er niet meer bij". vandaar dat schema, waardoor ik de dingen die ik wil doen kan inpassen zonder me te overladen. inderdaad kan ik overwegen om bv. 2 x per week yoga te doen en dit zo in het schema inpassen. dat zou de druk erg verminderen.
en ook een dagritme opstellen. ik weet dat ik me zoveel beter voel met een dagritme. maar het ritme is anders als ik bij mijn vriend ben dan als ik alleen ben, dus dat moet ik ook incalculeren (bv; met mijn vriend blijf ik 's ochtends in bed nog wat kletsen, als ik alleen ben sta ik meteen op). enz...
En ben het met Wendy eens dat je erg veel 'moeten' hebt.
in ieder geval bij de reactie van sil77 en ritsuka kreeg ik een krop in mijn keel en was bijna aan het schreien (????????). nog even denken hoe dat komt, kan het nu niet plaatsen.
Het is goed voor een mens om disciplineloze tijden te plannen. Heerlijk!! :-))
Ps. Sorry voor de typefoutjes in mijn reactie. Sluipen er soms in via mijn mobiel...:-/
Wat wil jij jezelf duidelijk maken?
BBB, gezichtsoefeningen etc. wil ik doen tegen het ouder worden. ik wil er gewoon goed blijven uitzien. :-/
mijn accordeon en toneel en vertellen zijn echt super, ik hou van die dingen. maar ik moet ergens een verdeling vinden in mijn tijd zodat ik ze wel kan doen, maar tegelijk ook niet overdrijf (bv. een maand accordeon, een maand toneel, een maand schrijven/vertellen..) Maar daar zit ik wat met een externe druk omdat ik het doe met anderen.
mijn relatie vraagt veel van mijn tijd. hoewel het een schat van een man is met een goed hart is het toch ook (zoals alle relaties wellicht) een confrontatie met mijn eigen overtuigingen. dus niet altijd even ontspannend. maw als ik even streng tegen mezelf ben als mijn vriend tegen me is, is dat echt wel helemaal een spiegel voor me,
idd ik voel me schuldig als ik internet, maar dat is momenteel iets waar ik echt van kan genieten. ik wil gewoon nuttig bezig zijn. met nuttig bedoel ik niet kuisen/wassen/strijken, maar dingen doen die me opladen zoals toneel/schilderen/accordeon etc. Als ik het doe, voel ik me nadien echt veel beter en fitter.
Het is niet beter of slechter dan in de zetel te zitten piekeren over mijn werk/relatie/mezelf.... dat weet ik wel. Maar het is gewoon goed voor me. En dan zie ik dat ik overwerk en 's avonds doodmoe ben en enkel nog in de zetel kan hangen en internetten. Daarom dus dat tijdschema. Eigenlijk had ik moeten vragen : hoe kan ik een schema inbouwen waardoor ik tijd krijg voor de dingen die me goed doen... Want dat is zo een herhaling van mijn kindheid : daar moest en moest en moest ik ook. Ik poetste dan ipv iets te doen waar ik van hield, en zo was ik het brave meisje. Dat heb ik ergens ingeslikt waardoor ik een leven creëer waarin ik dus effectief altijd werk en er zelden toe kom dat te doen wat me echt oplaadt.
Er zijn tijden in mijn leven geweest waar het wel lukte om alles te structureren en energie over te houden voor mezelf, maar nu zit ik blijkbaar met een drukker leven.
stof tot nadenken....
en wat mijn omgeving betreft, idd een sterke spiegel. ik zie die spiegel altijd groeien, ook op mijn werk etc; wordt er steeds meer van me verwacht zonder dat ik veel goedkeuring krijg. en als ik het krijg vind ik toch dat ik het nog iets beter had kunnen doen (hoewel ik met kop en schouders boven mijn team uitsteek als het over productiviteit gaat. maar haha, dat is toch een supergoede spiegel :een team dat niks uitvoert en ik die tiendubbel draai...).
mijn vriend idd ook.
alleen weet ik soms niet zo goed hoe dat zit : als ik van binnen verander, verandert de rest toch ook he? dus eigenlijk : als ik nu bij wijze van spreken van werk verander en van relatie, dan trek ik net hetzelfde aan. heb ik ook al ondervonden.
maar vanaf wanneer kan me dan wat bij oude patronen hoort, loslaten zonder hetzelfde aan te trekken. is misschien eens een vraag om te stellen om goeie vraag, al denk ik dat niet iedereen zal begrijpen wat ik er juist mee bedoel :-/
bedankt nog es lieve mensen voor jullie waardevolle adviezen!
Zo verandert dan je omgeving. Omdat jij verandert.
Men zal je anders gaan benaderen, anders bekijken. Respect krijgen voor wie je bent. Omdat jij jezelf respecteert.
En Liveisgreat nogmaals: wat wil jij jezelf door die sabotage duidelijk maken?
Welke spiegel hou JIJ JEZELF voor als jij je eigen tekst terugleest? Wat blijft ervan over als je het inkort tot zo weinig mogelijk relevante punten?
En wat blijft er daarna over als je alles in een paar woorden samenvat? Hoeft natuurlijk niet hier, maar voor jezelf? Soms werkt dit heel verhelderend en geeft duidelijkheid. En over loslaten: wat wil je zo krampachtig vasthouden?
Waarover pieker je? Ren je misschien ergens voor weg?
Dat zijn allemaal vragen die je op een rustig moment aan jezelf kunt stellen, misschien ook opschrijven en ook de gedachten die erbij opkomen.
Kan zeer confronterend en moeilijk zijn maar: live isn't easy ;-)
Bedankt nog eens, het antwoord is idd zoals altijd zelfliefde.
Als je bang bent om het te zien, dan kan je jezelf ook een blinddoek voordoen en al rennend gaan zoeken in de buitenwereld.....
Misschien is de oplossing dichterbij dan je denkt: zit die IN jou. Is het een kwestie van naar binnen kijken i.p.v. naar buiten.
Graag gedaan!!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.