Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is zuivel slecht als je moet hoesten?

Mijn dochter drinkt graag melk en fristi. Nu is ze veel aan het hoesten en hoorde ik van iemand dat die producten juist dan niet goed zijn, omdat ze in de keel zouden blijven plakken.
Is dat zo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
18.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat klopt, ze irriteren de keel/ luchtwegen. Bij hoesten kan je beter geen melk / zuivel drinken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zuiveldranken zorgen voor meer slijm, dat ik de belangrijkste reden dacht ik.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik ben eens gaan googlen en vond heel veel reacties in fora waarbij werd afgeraden om melkproducten te drinken i.v.m. slijmvorming, maar vond ook een artikel waarin de schrijver aangeeft hier niet in te geloven.

Toegevoegd na 9 minuten:
NB. Ik zie zelfs best veel tegengeluiden en nuanceer mijn antwoord.

Toegevoegd na 11 minuten:
Hierbij het wetenschappelijk onderzoek dat het tegendeel aantoont. Melk is niet aantoonbaar slecht als je hoest, in ieder geval is niet aangetoond dat het voor meer slijm zorgt:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2154152?dopt=Citation
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Loenie, Melk is een product dat o.a. calcium en vitamine D levert, maar er zijn meer producten die dat doen. Ik ben er ook niet van overtuigd dat Melk Moet, vandaar mijn afbeelding uit de tijd dat men er heilig van overtuigd was dat je drie glazen per dag moest drinken. Misschien vind je mijn laatste link leuk: Melk is ongezond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je nuancering en verdere uitleg, als ook het feit dat je bent blijven zoeken stel ik erg op prijs. Dank je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Graag gedaan. Mijn eerste reactie kwam voort uit eigen ervaring, maar professor Katan gaf op zijn site aan dat dit tussen mijn oren zou zitten. Toen ben ik wat verder gaan graven en kwam op het onderzoek uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Loenie: Aziaten drinken geen melk omdat ze daar niet tegen kunnen (net als het gros van de wereldbevolking). Bevolkingsgroepen die er (volwassen) wel tegen kunnen zijn vooral te vinden in de noordelijke landen. Biologen vermoeden dat dit komt doordat je door melk te drinken extra vitamine D binnen krijgt. Dat maak je normaal aan door zonlicht. In de noordelijke landen is de lichtintensiteit lager, vooral 's winters. Ik hou daarom maar vast aan het principe dat melk niet voor iedereen gezond is. Kan je er tegen dan is het een nuttig voedingsmiddel, maar het opdringen vind ik te ver gaan. En ze willen joris driepinter weer inzetten, heb je dat al gelezen?

Andere antwoorden (6)

Onzin, is het zelfde als melk het hoofdbestanddeel. Die een of twee procent fruit maken niet uit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Weesrstand is ook belangrijk. En die bouw je op.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen/kinderen die vaak verkouden zijn, of last van hooikoorts hebben, zijn soms gebaat bij het laten staan van zuivel.

Toch is nooit echt aangetoond dat melk slijmvorming veroorzaakt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er wordt wel beweerd dat melkproducten slijmopwekkend in de keel zijn. En dat zou dan hoesten kunnen veroorzaken.
Ik heb er zelf nooit last van.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het hangt denk ik van de soort hoest af.
persoonlijk vind ik melk juist helpen, als je een droge kriebelhoest hebt die maar niet overgaat.
(Lees meer...)
Rieneke1
14 jaar geleden
Niet-zure vloeibare zuivel (melk, vla) stimuleert de slijm productie. Dit is ongezond als je moet hoesten. Als alternatief zou je zure zuivel kunnen geven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik hoor van bejaarden verzorgsters is dat ze oudere mensen die moeilijk kunnen hoesten geen melkprodukten geven.
De melk lost wel de slijm op maar je moet de kracht hebben om het eruit te hoesten,en dat hebben veel oudere mensen niet.
Oudere mensen die last hebben van vastzittens slijm geven ze ook vaak ananassap,dit zou de slijm verdunnen en makkelijker uit te hoesten zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding