Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ben ik gestoken door een bedwants of bedbug?

Ik ben geprikt en ik zou graag willen weten door welk dier en wat ik er aan kan doen. In augustus ben ik op vakantie geweest in Zeeland ik nam mijn eigen kussen mee. Ongeveer een week na thuiskomst ben ik op mijn buik gestoken, een aantal steken op een rij die ontzettend jeukten. Vervolgens was er niets aan de hand, tot twee nachten geleden. Ik ben weer gestoken, in mijn knieholte, 5 prikken bij elkaar. Ik heb weer erge jeuk.
Heeft het zin om mijn kussen te vervangen? Kan er ook ergens in mijn kamer maar 1 bedbug verstopt zitten die af en toe op bezoek komt bij mij?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Nee, het is nu een klus voor de GGD, in Wageningen hebben ze een studentenafdeling moeten ontruimen vanwege deze wantsen. Het is erg belangrijk nu aan de bel te trekken omdat het logement is besmet met deze wants. De wantsen trekken zich overdag terug in spleten en kieren in je woning en het logement.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je door een bedbug ( wandluis) bent gestoken, dan heb je gewoonlijk drie steken vlak bij elkaar. Ze noemen dat breakfast, lunch and dinner want het beestje komt die nacht drie keer langs voor een steekje. Je kunt er een gemene uitslag aan overhouden. Meestal zit het beestje ( echt piepklein) dan net achter het hoofdeinde van het bed tegen de muur of ergens in of onder bed. Zelf uitroeien kan je ze niet. Dan moet je de GGD inschakelen. En dan ook melden waar je bent geweest, want die bron moet dan ook worden aangepakt.
Overigens is het altijd verstandig als je op reis bent, je koffer telkens helemaal af te sluiten. Dan is de kans op verstekelingen kleiner.
Minimaal moet je het bed geheel verschonen en alles in de KOOKWAS doen, ook ondergoed/pyama etc.
Ben je gestoken en heb je maar één bult(je), of diverse, meestal platte kleine ronde bultjes, dan kan je denken aan een vlo ( die is makkelijk te vangen met een wijsvinger met een beetje spuug en dan verdrinken in een kopje met water met en fikse scheut afwasmiddel). Kwestie van het bed voorzichtig openslaan en heel voorzichtig kijken of je iets ziet bewegen. Of je bent gestoken door een mug; er zijn zelfs spinnen die kunnen bijten. De kokerspin ( een grote platte gele) is er zo eentje en die is rond Rotterdam al aardig inheems geworden..
Je kussen vervangen is uiteraard erg verstandig. In een vuilniszak doen, helemaal dichtbinden en weg ermee. Maar de rest van het bed ook wel radicaal verschonen. Sommige mensen stoppen bovenkleding die niet goed gewassen kan worden ook wel een paar dage in de diepvriezer. Ik heb daar geen ervaring mee. Met de jacht op prikkertjes en springertjes, natuurlijk wel
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image