Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik mijn ouders overtuigen om te stoppen met het binnenshuis roken?

Mijn ouders roken al sinds mijn geboorte binnenshuis. Sinds ik heb gehoord dat ik -in dat geval- passief meerook, probeer ik mijn ouders te overtuigen om voortaan buiten te gaan roken. Personen die bij mij in de buurt komen ruiken een rookgeur, met alle gevolgen van dien. Daarnaast is het niet erg bevorderlijk voor mijn gezondheid. Mijn vraag is: hoe kan ik mijn ouders overtuigen om te stoppen met het binnenshuis roken? Wat mij betreft hoeven ze niet helemaal te stoppen met roken. Het onderwerp boeit hun totaal niet. "Klinkklare onzin. Er staat toch een raampje open?"

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maak hen duidelijk dat je er niet goed bij voelt, vraag ze desnoods onder de afzuigkap te roken, omdat ze de plicht hebben jouw welzijn in acht te nemen.
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=2464
Amadea
11 jaar geleden
Ga op jezelf wonen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duw hun wat artikelen onder de neus over de gevaren van passief meeroken.
Onbegrijpelijk dat volwassenen anno 2014 dit hun kinderen nog aandoen. Je zou toch verwachten dat zij het beste met hun kind voorhebben.
Ik ben zelf trouwens ook indirect roker geweest vroeger. Mijn vader rookte zelfs in de auto en pafte wel twee pakjes per dag weg. Overigens is hij 91 jaar geworden, desondanks... Maak je nou maar niet te veel zorgen over je eigen gezondheid, maar gebruik dit wel als argument om je ouders te overtuigen niet binnenshuis te roken want echt gezond is het natuurlijk niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hun huis dus ook hun regels als ze binnen willen roken mag dat dan moet jij maar weggaan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@crea Heb ik al zo vaak gedaan. Morgen zal ik het nogmaals proberen en je artikel geven (dank!).
@Amadea Tsja.. dat gaat 'm niet worden als je minderjarig bent.
@Kruidenvrouwtje Inderdaad. Bedankt voor je reactie.
@Deaal Erg makkelijk antwoord...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zorgen dat je slaapkamer wel schoon is:
Tochtstripjes langs en onder de deur en veel het raam open.
(zonder tochtstrip zal afhankelijk van hoe de wind staat vaak de lucht van het huis door je kamer gaan, voel maar onder de deur welke kan de lucht opgaat als je je raam open zet)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Joey7: Hoe oud ben je?
@Deaal: Het is wel hun huis, maar als hun kinderen minderjarig zijn, is het net zo goed het huis van de kinderen, omdat zij immers nog niet ergens anders kunnen gaan wonen. Ouders moeten zorgen voor een veilige leefomgeving voor hun kinderen, je kan niet zeggen dat het minderjarige kind maar de hele dag buiten moet gaan staan of ergens anders moet gaan wonen...
Ivana
11 jaar geleden
Ik geef jou groot gelijk. Hier in huis mag van mij gerookt worden, maar als de kleinkinderen komen staat mijn rokende echtgenoot mooi bij de afzuigkap. Mijn schoonzoon ook. Als het zomer is gaan ze naar buiten op het balkon of in de tuin. Toen jouw ouders jong waren was niet bekend hoe schadelijk sigarettenrook voor de meerokers was, dus werd daar niet op gelet. Nu dat bekend is, is het bijna misdadig te noemen als je jonge mensen tegen hun wil hieraan blootstelt. Een openstaand raampje is echt niet genoeg. Als je ouders een keer meegaan naar de afdeling longziekten in het ziekenhuis, kunnen ze zien hoe erg het is als mensen COPD hebben, wat niet te genezen is en alleen maar verergert. Dat kan je ook krijgen van meeroken, niet alleen van zelf roken. Laat ze dit maar lezen, dan mogen ze mij een antwoord sturen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Ik denk dat het heel moeilijk gaat worden om je ouders over te halen om buiten te gaan roken, vooral omdat ze het zelf niet nodig vinden. Ze zullen heus wel weten dat het slecht is, zowel voor jou als voor je ouders. Maar ja, we weten ook allemaal dat we gezond moeten eten en regelmatig moeten bewegen en dat is voor veel mensen ook al moeilijk.
Als je het toch voor elkaar wilt krijgen, zal het een kwestie van een lange adem zijn. Belangrijkste is, probeer eerst subtiel te zijn. Dus laat bijvoorbeeld vallen dat vrienden (of je vriendin) af en toe klagen dat je gewoon erg vies ruikt door de rook. Of tijdens een discussie over roken anderen je niet geloofden toen je zei dat het niet zo is. Klaag af en toe over hoofdpijn als je thuis bent, of dat je een vervelend gevoel in je keel hebt (dat natuurlijk over lijkt te gaan als je weer in de frisse lucht bent). Als je ouders gaan roken, ga naar een andere ruimte zodat je uit de rook bent. Dit kan sowieso geen kwaad, dan zit je niet de hele tijd in de rook. Probeer je slaapkamer ook zo rookvrij mogelijk te houden.
In ieder geval, ga niet gelijk hard klagen, want dan gaan ze er alleen maar weer hard tegen in. Neem dus ook de tijd, dus probeer het niet in een week te klaren.
Vroeger mocht er bij ons thuis wel gerookt worden door visite (mijn ouders rookten niet), maar ik vond het gewoon heel vies. Het heeft een tijdje geduurd en toen mocht er niet meer in huis gerookt worden. Vooral het feit dat ik boven ging zitten als er mensen rookten, bleek goed te helpen.
Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image