Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik mijn ouders overtuigen om te stoppen met het binnenshuis roken?

Mijn ouders roken al sinds mijn geboorte binnenshuis. Sinds ik heb gehoord dat ik -in dat geval- passief meerook, probeer ik mijn ouders te overtuigen om voortaan buiten te gaan roken. Personen die bij mij in de buurt komen ruiken een rookgeur, met alle gevolgen van dien. Daarnaast is het niet erg bevorderlijk voor mijn gezondheid. Mijn vraag is: hoe kan ik mijn ouders overtuigen om te stoppen met het binnenshuis roken? Wat mij betreft hoeven ze niet helemaal te stoppen met roken. Het onderwerp boeit hun totaal niet. "Klinkklare onzin. Er staat toch een raampje open?"

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik denk dat het heel moeilijk gaat worden om je ouders over te halen om buiten te gaan roken, vooral omdat ze het zelf niet nodig vinden. Ze zullen heus wel weten dat het slecht is, zowel voor jou als voor je ouders. Maar ja, we weten ook allemaal dat we gezond moeten eten en regelmatig moeten bewegen en dat is voor veel mensen ook al moeilijk.
Als je het toch voor elkaar wilt krijgen, zal het een kwestie van een lange adem zijn. Belangrijkste is, probeer eerst subtiel te zijn. Dus laat bijvoorbeeld vallen dat vrienden (of je vriendin) af en toe klagen dat je gewoon erg vies ruikt door de rook. Of tijdens een discussie over roken anderen je niet geloofden toen je zei dat het niet zo is. Klaag af en toe over hoofdpijn als je thuis bent, of dat je een vervelend gevoel in je keel hebt (dat natuurlijk over lijkt te gaan als je weer in de frisse lucht bent). Als je ouders gaan roken, ga naar een andere ruimte zodat je uit de rook bent. Dit kan sowieso geen kwaad, dan zit je niet de hele tijd in de rook. Probeer je slaapkamer ook zo rookvrij mogelijk te houden.
In ieder geval, ga niet gelijk hard klagen, want dan gaan ze er alleen maar weer hard tegen in. Neem dus ook de tijd, dus probeer het niet in een week te klaren.
Vroeger mocht er bij ons thuis wel gerookt worden door visite (mijn ouders rookten niet), maar ik vond het gewoon heel vies. Het heeft een tijdje geduurd en toen mocht er niet meer in huis gerookt worden. Vooral het feit dat ik boven ging zitten als er mensen rookten, bleek goed te helpen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing