Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je dagelijks multi-vitamine totaal neemt, is vitamine B complex(50 mg-extra sterk) erbij dan voldoende als je vegetariër bent?

Dus multi-vitamine(waar ook vitamine B in zit) en vitamine B complex,ook dagelijks.
Ik weet dat je als vegetariër soms extra vitamine B krijgt van de huisarts,via een injectie.
En hoe weet je of dat extra erbij nodig hebt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
695
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je een enigszins normaal voedingspatroon volgt, heeft het innemen van extra vitamines geen enkel nut. Dat heeft het slikken van vitamines in de regel al niet.
Sterker: Vegetariërs leven doorgaans al gezonder dan fervente vleeseters. Alleen zeer gematigde vleeseters hebben statistisch meer kans op een langer leven dan vegetariërs. Tevens heb ik nog nooit gehoord van een vitamine B injectie van de huisarts. Dit terwijl ik nu bij mijn derde huisarts ben sinds ik vegetariër werd. Mijn tip is dus: Houd je verre van de vitaminezwendel. Leonardo da Vinci was ook vegetariër en heeft het in de 15e/16e eeuw niet alleen ver geschopt (hij wordt beschouwd als een van de briljantste geesten in de geschiedenis), maar werd zelfs 67 jaar oud.
Ritsuka
10 jaar geleden
ik gebruik zelf de site cronometer.com hierbij kun je zo zien wat je binnenkrijgt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@viridiflavus
Vandaar dat ik slechts een reactie plaatste. ;)
In mijn ervaring loop je als vegetariër geen essentiële voedingsstoffen mis en zie ik (ernstige) cobalaminetekorten alleen bij veganisten.
Heb je wellicht een linkje waarin een causaal verband wordt gelegd tussen vegetarisme en cobalaminetekort? In mijn voorbeeld van Da Vinci doelde ik voornamelijk op de prestaties die de man wist te leveren in een tijdperk zonder vitamine-injecties.
Nu ik het teruglees lijkt het inderdaad (zeker middels het woordje 'zelfs') alsof 67 uitzonderlijk oud is.
Daar wil ik wel het volgende aan toevoegen: De gemiddelde levensverwachting was in die tijd ca. eind 30, begin 40 en dat is inderdaad goeddeels te wijten aan de hoge kindersterfte. Laat onverlet dat volwassenen in die tijd doorgaans niet ouder werden dan eind 50. 67 was in die tijd wat wij nu een 'respectabele leeftijd' zouden noemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor alle reacties,maar er zijn toch echt vegetariërs die af en toe een vitamine B injectie krijgen van de huisarts.
Misschien gebruiken ze niet voldoende vleesvervangers,dat er daardoor tekorten ontstaan.
Geen idee eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Rabelais: Wat denk je van dierlijk verzadigd vet waar de hersenen grotendeels en het beschermende vet rond zenuwen van gemaakt zijn? Of vind je zuivel wel ok? Bedenk dan eens dat voor elke koe en stiertje geboren wordt. En wat gebeurt daarmee? Was Da Vinci vegetariër op jonge leeftijd? (voordat zijn hersenen uitontwikkeld waren) Vitamine B injecties zijn alleen nodig als er ook een opname probleem is. Gaat er misschien meer "mis" dan alleen te weinig b12 in voeding? (zoals zwak maagzuur waardoor pepsine niet meer actief is.) (Ik eet vlees van runderen die een beter leven hebben dan ikzelf)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Laurena
Tja... dan zou ik per individu het voedingspatroon en medische conditie moeten weten...
Dat er huisartsen zijn die vitamine-injecties geven betekent nog niet dat dit noodzakelijk is. Het kan ook uit voorzorg zijn. @Jackd
Ten eerste: Als hersenweefsel goeddeels uit dierlijk verzadigd vet zou bestaan, zou dat betekenen dat veganisten geen kinderen kunnen krijgen.
Voor zover ik weet bestaan hersenen voornamelijk uit microgliacellen.
Aangezien de oorsprong mesodermaal is, kunnen deze cellen simpelweg delen zonder externe toevoer van dierlijke vetten. Ten tweede zie ik niet in waarom de vraag of ik zuivel oké vind relevant zou zijn? Of ga je me nu ook nog vragen of ik muggen doodsla en mieren vertrap? Voor mijn ethische afwegingen ben ik geen verantwoording verschuldigd. Tot slot is er alleen kleinschalig inductief bewijs dat Leonardo Da Vinci vegetariër was. Dit bewijs is overtuigend, maar zegt niets over wanneer hij vegetariër werd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Microgliacel
dat zijn opruimers, we kunnen niet zonder, maar met hersenfunctie heeft het weinig te maken. http://nl.wikipedia.org/wiki/Hersenen
de hersenen bestaan uit twee soorten cellen: neuronen en gliacellen.
die hebben dit belangrijke beschermlaagje:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Myeline
Bij schade krijg je o.a.:
http://www.kindermscentrum.nl/jongeren/alles-over-ms/wat-is-multiple-sclerose-ms/ Gelukkig voor veganisten, wordt een groot deel van de hersenen voor de geboorte gevormd, en daarna is er meestal borstvoeding.
Over vruchtbaarheid: daar gaat het niet bepaald goed mee. Verantwoording is zeker niet nodig.
toch even mijn punt:
Bij zuivel productie blijven stiertjes "over". Daar zijn twee opties voor: destructie of vleesproductie.
Door goed kalfsvlees te eten (en zeker te weten waar het vandaan komt) betaal je zodat een stiertje in de wei kan spelen.
Eet je geen vlees dan wordt een stiertje niet lang na de geboorte afgemaakt. (er zijn nauwelijks uitzonderingen)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

b12, dat is de enige die je niet kunt binnenkrijgen via plantaardige producten. en het betreft hier enkel het veganistische dieet, niet het vegetarische dieet. Een vegetariër heeft geen supplementen nodig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding