Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Dokter wil reuma factoor bepalen, betekend dit dus al dat je het hebt?

Vorige jaar midden december foto's en bloed laten afnemen in het ziekenhuis wegens onderzoek naar reuma. Assistent gaf aan geen uitslag door te telefoon te kunnen geven. Wel dat het niks ernstigs is, maar ik moet terug komen om de reuma factoor te bepalen. Als ik niks had hoefde ik niet meer te komen neem ik aan? Bedoelen ze met de term reuma factoor bepalen dat het sowieso in mijn bloed dan is gevonden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
ze willen meer info voordat ze een conclusie kunnen trekken. er kan mogelijk 'iets' gevonden zijn wat misschien daar op zou kunnen duiden, maar het kan ook een vals positieve zijn, dus ze willen extra onderzoeken

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Met de term reumafactor wordt bedoeld in lab termen: het bepalen van de reumareacties. Op het lab formulier staat dan de rose-, rast- en de ast test aangestreept. Het lastige met reuma is dat de testen positief kunnen zijn en de patiënt toch geen reuma heeft en de testen kunnen negatief zijn en dat toch blijkt dat de patiënt wel reuma heeft. Als alle testen positief zijn is de kans groot dat je wel een vorm van reuma hebt. Er zijn ook veel soorten reumatische aandoeningen. Dan heb je nog een heel specifieke reuma test, de Latex Test, die meestal niet gedaan wordt. Deze latex test is mij mij uitgevoerd en is positief. Ik heb weke delen reuma ondanks dat de rosé, rast en ast negatief waren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, dat hoeft helemaal niet. De reumafactortest wordt gedaan om na te gaan of de symptomen van een patiënt *mogelijk* veroorzaakt worden door reuma (reumatoïde artritis) of het syndroom van Sjögren (chronische ontsteking van traan- en speekselklieren).

De test meet of reumafactoren aanwezig zijn in het bloed en zo ja, hoeveel. Reumafactoren zijn antistoffen tegen het eigen lichaam. Zij behoren meestal tot de antistoffen van het type Immunoglobuline M, die door het immuunsysteem worden gemaakt. Deze auto-antilichamen zijn gericht tegen het eigen immunoglobuline G.
In het algemeen kan worden gezegd dat auto-antilichamen eigen lichaamsweefsel aanvallen omdat dit weefsel per ongeluk wordt gezien als lichaamsvreemd, wat vernietigd moet worden. Reumafactoren beschadigen de gewrichten niet rechtstreeks maar leiden tot ontstekingen. Deze ontstekingen beschadigen het gewrichtsweefsel.

Reumafactoren komen voor bij reuma, maar ook bij andere auto-immuunziekten zoals het syndroom van Sjögren. Daarnaast kunnen ze ook voorkomen bij langdurige bacteriële- of virale infecties. Ook bij gezonde mensen kunnen kleine hoeveelheden reumafactor in het bloed worden aangetroffen. Reumafactoren zijn dus niet specifiek voor reuma.
(Lees meer...)
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik moet er wel bij vertellen dat ik psoriasis heb en dit sinds een tijdje is veranderd qua vorm etc etc.. en de symothonen heb van artritis psoriasis
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image