Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe verminder ik de pijn op mijn hand? (zie uitleg)

Afgelopen zaterdag vroegen mijn vrienden of ik meedeed aan een 'wedstrijd'. Ik moest zout op mijn hand doen en toen een ijsblokje erop. Ik blijf maar volhouden en na 5 minuten was het blokje meer dan weg. Echter zat er een grote witte plek op mijn hand van het bevroren zout. Ik had erg veel pijn maar ik dacht dat het na het wegspoelen wel weer over zou zijn. Dat gebeurde niet en na één week pijn heb ik nu een grote rode vlek op mijn hand. Het is niet héél irriterend, maar het doet wel pijn als ik mijn handen veel beweeg.

Hoe verminder ik de pijn op mijn hand d.m.v..?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het is een eerstegraads bevriezing.
Door het ijs op je hand te houden krijg je koeling en doordat het zout het ijs doet smelten, wordt er nog eens extra warmte aan onttrokken. Vandaar dat je een bevriezing krijgt van je huid.
Een eerstegraads bevriezing ziet er eerst bleekgrijs uit (wat jij mogelijk hebt aangezien voor bevroren zout) en na opwarming wordt het rood.

Een bevriezing lijkt op een brandwond en je kunt er nu niet zoveel meer aan doen. Het goede nieuws is, dat het vanzelf geneest. Je kunt er Nestosyl opsmeren; daar zit namelijk een stofje (pramocaïne) in, wat lokaal een beetje verdooft, zodat het wat minder pijnlijk is.

Toegevoegd na 5 minuten:
NB mocht je ooit weer zoiets krijgen (hoewel je dit soort wedstrijdjes nu wel uit je hoofd zal laten): opwarmen met lauwwarm water (max 30 graden) of opwarmen door middel van je eigen lichaamswarmte, bijvoorbeeld door je hand een poosje onder je oksel te houden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je hebt waarschijnlijk een brandwond. Volgens mij kan je weinig doen on de pijn te verminderen. Misschien helpt koud water.
Als ik jou was zou ik je niet meet zo onnozel uit laten dagen door je vrienden, maar ja, daar heb je nu weinig aan...
veel succes ermee!

Toegevoegd na 6 uur:
Sorry: geen koud water dus!!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je ijs op zout doet, en dit flink aandrukt ontstaan er een chemische reactie en deze kan leiden tot brandwonden. Jij hebt waarschijnlijk ook een brandwond opgelopen. Als de opperhuid (het bovenste deel van je huid) nog intact is, kan je proberen er crème op te doen (Calendula Crème van A.Vogel bijvoorbeeld). Is de opperhuid weggebrand, raadpleeg dan een huisarts.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat Rachel zegt klopt niet, gebruik nooit koud water! Altijd lauw water van 25 graden gebruiken. In jou geval zal water niet meer helpen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja het is een brandwond, je kan er ,als de opperhuid, nog intact is bijvoorbeeld alhydran of aloë vera op smeren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding