Als ik (anoniem) bij leven een nier wil doneren, waar moet ik me dan aanmelden?
Ik zit er al een aantal jaren aan te denken om anoniem een nier te doneren. Ik kan echter nergens op het internet vinden wat ik daar voor moet doen, waar ik me voor moet aanmelden. Ik zie dat er een hele screening aan vooraf gaat, maar waar moet ik me dan aanmelden?
Voorts is het zo dat het niet voor niets zo is dat je twee nieren hebt: er faalt er namelijk wel eens eentje (of een leider er naartoe. Daarom komt 't ook wel eens voor dat iemand 3 urineleiders heeft (evolutie/gemiddelde overlevingskans verhogen)). Bij jouzelf is de kans redelijk aanwezig dat er een nier faalt op hoge leeftijd (als je tenminste ambieert een hoge leeftijd te halen). Best kans dat je later enorme spijt krijgt als je je nier al op (jonge) leeftijd weggeeft. Nierstenen bijvoorbeeld, komt vooral op wat hogere leeftijd voor.
Persoonlijk zou ik zeggen: vul je donorcodocil in, en stop die in je tasje/beurs. Besluit je toch anders, dan raad ik aan eerst te overleggen met je huisarts (als de band goed is). Die kan beter beoordelen wat de kans is dat je hem zelf nodig hebt (op hogere leeftijd).
Maar .... Ook uw afweging moet de vraagsteller wel iets in zijn besluit meenemen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.