Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik heb het uitgemaakt met mijn vriendin maar ze wilt mijn huis niet uit wat kan ik doen ?

Na ruim 4,5 jaar te hebben samen gewoond is de druppel gevallen omdat we steeds ruzies hebben , nu heb ik het uitgemaakt maar ze wilt niet weg , zij trok bij mij in, in mijn gehuurde woning maar ze weigert te vertrekken wat kan ik doen ??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Er komt nog veel meer bij kijken om op een prettige manier voor beide Allereerst is het heel verstandig om tot een rustig gesprek te komen en zonder ruzie overeen te komen dat het ZO NIET GAAT en dan je ex een termijn stellen van bijvoorbeeld een maand dat ze in die maand een ander huis moet zoeken/vinden en of ze nu zoekt of niet dat ze dus bijvoorbeeld op 20 december [volgende maand dus] weg moet/er uit moet/ verhuizen moet. Dat is op vrijdag de vrijdag voor de feestdagen, laat je niet overhalen om tot/met Oud & Nieuw te mogen blijven!!

Daar zal zij zich tegen verzetten, staat de gehuurde woning op JOU NAAM? als dat zo is goed, is dat niet zo, dan moet je dit zsm veranderen bij de Woningstichting.
Je kunt haar helpen met huizen zoeken, ze kan logeren bij familie of vrienden op de bank of in de logeerkamer. Dat kan met al haar spullen, laat je niet overhalen om alles in je huis te laten staan, zodat er altijd een goede reden is om weer bij jou langs te komen.

Op 20 december de dag dat je ex verhuisd is, moet je meteen een nieuw slot met nieuwe sleutels op de voordeur zetten. Anders is het eind zoek, nu heb je een stok achter de deur: nieuwe sleutel / nieuw slot waar zij niet in meer in kan...
kanten een eind aan een jarenlange [4,5 jaar is geen kattenpies] relatie te maken.

Doe je best en houdt vol

Toegevoegd na 11 uur:
Yaico, ik ging in mijn antwoord wel erg kort door de bocht... een relatie van 4,5 jaar is niet niks en om iemand dan slechts 1 maand te gunnen om een hele nieuwe start te maken is wel erg kort!
Het zou beter zijn om iemand in zo'n geval meer tijd te gunnen, misschien 3 maanden? maar dat moet je natuurlijk zelf beslissen. Twee maanden is in ieder geval te kort, dat is zo...

Toegevoegd na 11 uur:
Er is iets fout gegaan met de tekst : de eerste zin loopt aan het eind door:

Er komt nog veel meer bij kijken om op een prettige manier voor beide kanten een eind aan een jarenlange [4,5 jaar is geen kattenpies] relatie te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag is of jouw partner medehuurder is.
Als je geen huwelijk of geregistreerd partnerschap hebt, hoeft dat niet zo te zijn.
Andere huisgenoten, zoals partners die samenwonen maar niet getrouwd zijn en geen geregistreerd partnerschap hebben, zijn niet automatisch medehuurder. Om dat wel te worden moeten ze een verzoek bij de verhuurder indienen om medehuurder te worden. Voorwaarde is dat u een duurzame gemeenschappelijke huishouding voert. Een logé, onderhuurder of pensiongast kan dus geen medehuurder worden

Jouw partner kan intussen zo'n verzoek hebben ingediend bij de verhuurder.
Informeer daar naar.

Na 4,5 jaar samen wonen kan je iemand niet zomaar de deur uitzetten.
Je zult daar rustig en normaal afspraken over moeten maken.
Als zij een onderverhuurder was, zou ze ook recht hebben op 3 maanden opzegtermijn.
In die tijd maak je afspraken over wie in welk deel van het huis mag komen.
Daarna kun je altijd nog de sloten vervangen................

Toegevoegd na 13 uur:
De vraag is hier ook gesteld:

https://www.jurofoon.nl/nieuws/6483-ex-dwingen-huis-te-verlaten-na-einde-relatie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je ex partner medehuurder is wat in het huurcontract vermeld moet staan, dan heeft de een niet zomaar het recht om een ander eruit te zetten. Slechts de rechter kan dan een van de partners dwingen de woning te verlaten.
Maar afgaande hoe je de vraag stelt ga ik ervan uit dat je vriendin wel samenwoont maar het nergens vermeld staat in een huurovereenkomst. Dan is het inwoning. bij de ander en mag men in beginsel op straat gezet worden omdat men dan geen recht heeft om in de woning te verblijven zonder toestemming van de ander.
Iemand bouwt geen rechten op door slechts ergens in te wonen. Dit is een wijdverbreid misverstand, zelfs de politie denkt dat er zoiets als opgebouwd woonrecht bestaat. Dit is juridisch gezien nergens op gebaseerd.
Indien je ex-vriendin geen recht heeft in de woning te verblijven, maar niet vrijwillig vertrekt nadat je daarom hebt verzocht, dan heb je in feite twee mogelijkheden. De eerste optie is juridisch: je verzoekt de rechter in kort geding om je ex te dwingen het pand te verlaten.
Nadeel hierbij is dat voor de zaak een advocaat verplicht is, waardoor je kosten maakt om je doel te bereiken. Het voordeel is dat je met het vonnis naar een deurwaarder kan gaan waarbij je hem verzoekt je ex uit de woning te zetten. Je mag dit namelijk niet meer zelf doen.
Een meer praktische en stuk goedkopere oplossing is de sloten van het huis te veranderen. Als huurder doe je er goed aan om dit met de verhuurder te overleggen. Doorgaans zal dit weinig problemen opleveren.

Dit staat verder los van de spullen van je ex-vriendin die dan nog in het huis zullen staan. Je dient haar in de gelegenheid te stellen deze spullen op te komen halen; deze zijn namelijk niet jouw eigendom.
Dit is allemaal op basis van de wet, ik geef geen mening.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing