Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan een condoomkatheter worden aangebracht bij een man die door ziekte of ouderdom waarschijnlijk geen stijve piemel zal hebben of krijgen?

Bij mijn schoonvader was de verpleegster redelijk lang en met beetje rood hoofd, bezig om dit aan/om te krijgen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.9K
fremar
11 jaar geleden
http://www.coloplast.be/nl-be/products/continencecare/userguide?commcategory=Conveen_Optima(Coloplast)&propertyname=User_guides
Cryofiel
11 jaar geleden
Hoe weet jij dat de verpleegster een rood hoofd had? Normaal gesproken moet iedereen de kamer verlaten bij het uitvoeren van dergelijke handelingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn vrouw en ik waren er wel bij in de hospice...
fremar
11 jaar geleden
Kijk hier eens:http://www.coloplast.be/nl-be/products/continencecare/userguide?commcategory=Conveen_Optima(Coloplast)&propertyname=User_guides Toegevoegd na 4 minuten:
Voor moderators:kan enkel een link geven daar ik het hier anders niet kan weergeven door te veel foto's Bronnen:
- http://www.coloplast.be/nl-be/products/continencecare/userguide?commcategory=Conveen_Optima(Coloplast)&propertyname=User_guides
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt fremar. Duidelijke foto's en goede uitleg er bij.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Dat is geen enkel probleem: een condoomkatheter wordt aangebracht wanneer de penis in slappe toestand is. Het komt natuurlijk wel eens voor dat een man een erectie krijgt tijdens het aanbrengen (dat is bij iemand zonder erectieproblemen een vrij normale reactie die overigens niets met seksuele opwinding van doen heeft). De verpleegkundige zal dan als de penis weer slap is, extra goed controleren of de katheter nog goed zit. Maar in tegenstelling tot een condoom zoals dat gebruikt wordt voor geslachtsverkeer, wordt de externe katheter c. q. condoomkatheter dus aangebracht bij een slappe penis.

Moeilijkheden bij het aanbrengen kunnen te maken hebben met het gebruik van een verkeerde maat, een wat anders-dan-gemiddelde vorm of stand van de penis, of bijvoorbeeld met een neiging van de penis om zich wat terug te trekken in de buik. Vooral bij zwaardere mannen kan dat meespelen. Maar het kan ook met de huid van de penis te maken hebben: afhankelijk van het gebruikte type wordt gebruik gemaakt van een plakrand of van een soort antisliplaag in de katheter die het geheel beschermt tegen afschuiven. De truc van een condoomkatheter is juist om afglijden te voorkomen, omdat dan natuurlijk de urine alsnog in kleding of bed terecht zal komen. Een beschadigde, droge of juist erg vette huid kan ervoor zorgen dat het materiaal niet goed hecht. En het is natuurlijk ook nog mogelijk dat de verpleegkundige in kwestie al een hele tijd geen condoomkatheters meer had aangelegd en dat het daarom lastiger ging dan ze graag had gewild. Of dat je schoonvader maar niet stil lag, maar dat zou je zelf wel hebben opgemerkt, lijkt me.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie Lies12. Je hebt het helemaal duidelijk gemaakt. Ik denk idd. dat het toen nog zo klein was dat de verpleegster echt een probleem had met het aanbrengen of juist omgekeerd, maar ik heb het uiteraard niet kunnen zien. Lijkt me ook niet gepast in zo'n situatie! Nogmaals dank voor de heldere uitleg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan hoor. Er kunnen inderdaad allerlei oorzaken voor geweest zijn, soms gaat het gewoon niet zo gemakkelijk allemaal. Wel heel vervelend. Wat trouwens gepast is in zo'n situatie, hangt er maar helemaal van af. Meestal zal een verpleegkundige de familie of eventuele andere visite vragen om de kamer te verlaten, maar als de patiënt dan zelf aangeeft dat hij er niet om geeft als ze blijven of dat juist liever heeft, kan dat natuurlijk ook. En wanneer bijvoorbeeld een partner of kind zelf wil leren hoe zo'n katheter aan te brengen, zal er juist wél worden meegekeken. Er zijn dus niet echt algemene regels voor die in elke situatie van toepassing zijn. Ik zag trouwens nu pas dat jij degene was die een week ofzo geleden ook een vraag stelde over de condoomkatheter. Begrijp ik het goed dat je schoonvader inmiddels is overleden? Het houdt je bezig hé, wat in er in die laatste periode is gebeurd? Het heeft ongetwijfeld allemaal een enorme indruk gemaakt op jou en je vrouw. Praten jullie daar samen ook over? Het klinkt heel cliché, maar dat helpt vaak. Als er specifieke dingen zijn over de zorg voor je schoonvader in het hospice, of je gewoon graag wilt weten waarom bepaalde handelingen zijn uitgevoerd en wat de achtergrond is van de gemaakte keuzes of hoe dingen zijn verlopen, kun je misschien bij het hospice vragen of je daar wellicht een soort nazorg-gesprek kunt krijgen met één van de medewerkers. Zij weten precies wat er gebeurd is en waarom, en kunnen uitleg geven gericht op de situatie van je schoonvader over dingen waar ik of anderen hier op GV slechts een algemeen antwoord op kunnen geven. Misschien was dit nog de enige vraag die je bezig hield en heb je helemaal geen behoefte aan zo'n gesprek. Maar ik wil je in elk geval even op de mogelijkheid wijzen. Sterkte met alles, ook voor je vrouw.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor het bovenstaande. We hebben idd. al een gesprek gehad met een leidinggevende van de hospice waaruit alles duidelijk is geworden.(was op dat moment echt te klein en moest dus wat groter worden). Ze hebben ons zonder schroom voorgelicht en daarnaast op een zeer menselijke en meelevende manier bijgestaan tijdens en na het overlijden zodat we daar een goed gevoel aan hebben overgehouden. Nogmaals bedankt Lies12.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding