Kan je blowen na een klaplong?

Hallo allemaal, ik heb een klaplong gehad en mijn vraag is of ik dan nog wel is kan (1 keer per maand) blowen zonder dat ik de kans op een herhaling vergroot

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.6K
Ivana
10 jaar geleden
Het wonderlijke is, dat een mens pas zijn haren uit het hoofd trekt als hij zichzelf onherstelbaar heeft kapot gemaakt. Stop, nu het nog kan.
Amadea
10 jaar geleden
Je zou de vraag beter als volgt kunnen stellen: "Is het verstandig om te blowen nadat je een klaplong heb gehad?". Want je zult het best kunnen....

Antwoorden (4)

Een opvallend aantal jonge mensen dat in het ziekenhuis wordt opgenomen met een klaplong, gebruikt naast tabak ook cannabis. Op scans van hun longen zijn bovendien vaker ‘gaten’ te zien, vergeleken met klaplongpatiënten die geen cannabis roken. Deze afwijkingen worden normaal bij vooral oudere mensen met luchtwegaandoeningen (COPD) gezien. Dat ontdekte Lizza Hendriks, longarts in opleiding van Atrium Medisch Centrum Parkstad in Heerlen.
„We wisten al dat de longfunctie na veelvuldig roken van cannabis slechter wordt. Maar nu zijn er ook aanwijzingen dat er holten in de longen ontstaan door het samengaan van meerdere longblaasjes. Dat komt doordat de tussenschotjes tussen de longblaasjes kapotgaan. De longen worden daardoor zwakker.”
Hendriks onderzocht de dossiers van 53 patiënten jonger dan 50 jaar die een spontane klaplong hadden gekregen. Aan hen was gevraagd of zij regelmatig de softdrugs gebruikten. Naast tabak gebruikte 49 procent ook cannabis.
Voorlopig heet het in wetenschappelijke termen ‘een aanwijzing’ dat de genoemde longschade wordt veroorzaakt door het roken van cannabis. Voor definitief bewijs is er uitgebreider onderzoek nodig met meer patiënten, vertelt Hendriks. Daarin zal systematisch naar de longen worden gekeken en de hoeveelheid en frequentie van de gerookte cannabis. Dat staat gepland voor de toekomst, aldus de onderzoekster.

Elisabeth Bel, hoofd van de afdeling longziekten in het AMC in Amsterdam, herkent de uitkomsten van de voorlopige studie ook in de praktijk. „Wij verbazen ons er al ruimere tijd over dat we bij jonge mensen enorme afwijkingen zien in de longen en vooral als ze cannabis gebruiken.” Met haar collega’s heeft Bel er een voorlopige hypothese over de oorzaak van de klaplong, die vaker bij hen voorkomt. „Als je cannabis rookt, inhaleer je heel diep, en hou je langer de schadelijke stoffen van tabak vermengd met cannabis, in de longblaasjes vast. De kleine blaasjes gaan daardoor stuk en vormen grotere blazen in de long. Deze kunnen onder spanning komen te staan en knappen. Hierdoor krijg je sneller een klaplong.”
Een klaplong ontstaat als er een ‘lek’ lucht tussen de longen en de longvliezen komt. De longen kunnen zich dan niet meer volledig uitvouwen, met als gevolg vaak hevige pijn en soms ademhalingsproblemen. Hendriks: „Voor jongere mensen is dit meestal niet levensgevaarlijk. Het kan wel erg pijnlijk en vervelend zijn, wie eenmaal een klaplong heeft gehad, loopt meer risico op nog eens een klaplong.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Neem dus geen risico, stop met roken en blowen, je loopt sowieso al een grotere kans op een klaplong, ga dat niet tot een nog extra grote kans maken.
Ivana
10 jaar geleden
Crea, plus voor dit waarschuwend stukje wijsheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt Ivana.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook een plusje van mij. Erg leerzaam.
Ja hoor, dat kan best.
Je kan blijven roken tot op je sterfbed, zeker als je thuis dood gaat.
Niemand die dat jou verbiedt.

En het mooie is: als je door dat blowen weer snel een klaplong krijgt, of longemphyseem, of longkanker, dan wordt je in Nederland gewoon weer geholpen ook.

Niet roken - en blowen is nu eenmaal ook roken!)
is het belangrijkste advies om een klaplong te voorkomen. Heeft u al een klaplong gehad, dan kunt u zich aan bepaalde adviezen houden om herhaling te voorkomen.
Meestal ontstaat een klaplong spontaan. Helaas is het daardoor lastig om de kans op herhaling te verkleinen. De kans dat u binnen drie jaar weer een klaplong krijgt, is vrij groot. De reden daarvoor is niet bekend. Wel vermindert stoppen met roken de kans op herhaling.

https://www.longfonds.nl/over-longen/longziekten-overzicht/klaplong

Toegevoegd na 54 seconden:
Oh ja: Het antwoord moet dus zijn:
Nee, niet zonder dat de kans op herhaling wordt vergroot.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Elk blowen is een aanslag op je longen, 6 x erger dan tabak. 10 jaar regelmatig blowen = tabakgebruik gedurende 40 jaar, zelfde degeneratie van de longen! Alle info bij ziekenhuis Zuyderland die dit 9 jaar lang grondig onderzocht hebben, bekijk ook even hun patiëntenfiche KLAPLONG.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb zelf een klaplong gehad en hier ook een operatie voor ondergaan. Als je echt niet zonder kan raad ik je aan om over te gaan op spacecake of spacekoekjes. Maar mocht je t gevoel van een klaplong (platgedrukt worden en bijna geen adem kunnen krijgen) nog een keer wilt ervaren moet je vooral doorgaan. Kans op herhaling is dan rond de 70%.