Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoeveel seconde duurt een gemiddelde ademhaling in en uit?

Ik heb het idee dat ik vrij snel adem. Bij Yoga kreeg ik de instructie dat ik wel 4 tot 6 seconde in- en evenzoveel uit zou kunnen ademen. Dat lukt mij helemaal niet. Ik wil graag weten wat de 'normale' ademhalingsduur is. Ik ben 45 jaar en beweeg actief en ben gezond.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

"De normale ademhalingsfrequentie bij volwassenen is 12 - 18 ademhalingen per minuut, bij kinderen (2 tot 12 jaar) 20 – 30 ademhalingen per minuut en bij tieners (13 tot 17 jaar) 12 tot 20 ademhalingen per minuut."

Dus je doet 3 1/3 - 5 seconden over 1 ademhalingscyclus, dus 6 seconden is best lang. Jammer dat je er zelf niet bij zegt hoe vaak je nu ademhaalt in een minuut maar als je onder de 20 blijft is er toch niets aan de hand?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De juiste ademhaling is 6-8 ademhalingen per minuut, waarbij het uitademen langer duurt dan het inademen. Een ademhaling is het totaal van in- en uitademen.

Deze frequentie geldt voor adem halen in rust, dus zittend op een stoel met de voeten plat op de grond. Leg de handen op de buik en voel ook daar dat er wordt ingeademd. Een rustige ademhaling is niet overdreven, een rustige uitademing houd je lang aan. In dat geval worden de afvalstoffen uit je longen verwijderd.

Een zeer fijn boekje voor dit belangrijke gebeuren is: Verademing. Schrijvers: Bram Bakker (Psychiater) en Koen de Jong ( Sportarts). Uitgeverij Lucht b.v.,Nederhorst den Berg.
Dit is het enige boek waarin zeer goed wordt uitgelegd wat de functie van goed ademhalen is en hoe je daarmee bijvoorbeeld een burn out kunt voorkomen enz. Veel ziekten zijn te genezen door het beter leren ademhalen, omdat ook je hartritme daarvan afhankelijk is. Het boekje kost 15 euro, maar is een openbaring.

Inderdaad is de ademhaling bij kinderen sneller. Maar in het boekje staat ook een beschrijving van kinderen die langzamer ademhalen en wat daarvan de oorzaak kan zijn.

Toegevoegd na 7 minuten:
De boeddhistische monnik, de topsporter en de gezonde mens hebben met elkaar gemeen dat ze, in rust, niet te snel ademen. Zonder een fysieke inspanning is een gezonde ademfrequentie namelijk vier tot acht keer per minuut. Veel mensen echter ademen continu sneller, tot meer dan twintig keer per minuut. Dat is zinloos en energievretend. Je kunt extra energie krijgen door simpelweg rustiger te ademen. In het boek staan ademhalingsoefeningen om zelf te proberen. Een ontregelde ademhaling is ook de oorzaak van uiteenlopende klachten als burn-out, hartkloppingen, concentratieproblemen, hoofdpijn, rugpijn, slaapproblemen, obstipatie en angststoornissen. Hoe komt dit? Wat gebeurt er dan in je lijf en in je hoofd? En wat kun je er zelf aan doen om het op te lossen? Daarover gaat dit boek.
Recensie(s)

Sporters en andere gezonde mensen ademen in rust vier à acht keer per minuut. Stress, roken, drugs, overgewicht en ADHD zijn factoren die zestien à twintig adembeurten kunnen veroorzaken. Mensen die deze fenomenen hebben, verspillen energie en verergeren hun psychische en lichamelijke klachten. Een slechte ademhaling is vaak ook een oorzaak van hoge bloeddruk, concentratieproblemen, hoofdpijn, rugpijn, slapeloosheid, angst en depressie.
Ivana
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing