Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het nemen van hoog gedoseerde vitaminepreparaten wel gezond?

Over het algemeen wordt er vaak geschreven dat we geen vitamine preparaten nodig hebben als we gezond leven.
Toch zijn er veel 'aanhangers' van het nemen van hoog gedoseerde vitaminepreparaten.
Ik ken zelf ook mensen die op wel 15 pillen per dag zitten omdat ze de voedingsmiddelen industrie niet vertrouwen en dergelijke.

Ik vraag me af, hebben we die pillen nodig, is het echt zo'n belangrijke aanvulling op onze voeding?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
729

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Teveel vitamines kan wel degelijk schade aanrichten.
Overdosis vitamine A; zwangere vrouwen die vit. A slikten tijdens de zwangerschap hebben volgens Amerikaans onderzoek het risico een baby te krijgen met een aangeboren afwijking. Omdat in lever veel vit. A zit wordt een zwangeren ook afgeraden teveel lever te eten. Overigens blijkt uit Ned.onderzoek van TNO dat 40% v.d. Ned. zwangere vrouwen minder dan 0,6 mg.( aanbev. hoeveelheid) binnenkrijgt.Dus voor Ned. vrouwen die geen lever eten,zou een aanvulling juist geen kwaad kunnen. Ook als je niet zwanger bent kan een overdosis
leiden tot hoofdpijn, misselijkheid en duizeligheid.
Overdosis vit.B3; kan bloedvatverwijding tot gevolg hebben.
Overdosis vit.B5; diarree
Overdosis vit. C; kan de opname van koper negatief beïnvloeden, kan tot nierstenen leiden.
Overdosis foliumzuur;Hierdoor kan een tekort aan vit. B12
moeilijk opgespoord worden;
Overdosis vit. D; kan tot kalkafzetting in het lichaam leiden.
Je ziet dus dat een teveel nooit goed is. Multivitamine preparaten zijn vaak als aanvulling gedacht, kan dus niet veel kwaad en is bij tekorten aan bepaalde stoffen zelfs goed.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In aanvulling op het vorige antwoord en als persoonlijke mening als gediplomeerd gewichtsconsulent wil ik zeggen dat de pillen ook niet nodig zijn. Mensen die de voedingsmiddelen industrie niet (willen) geloven, waarom dan wel geloven dat er een werkzame stof in een pilletje zit. Dat kan net zo goed een placebo zijn toch?

En het is ook vooral een kwestie van gezond leven; ik heb zelf een onderzoek gedaan bij tieners qua eetpatronen en daarbij zie je gewoon dat slechts een enkeling voldoende voedingsstoffen binnen krijgt. Maar om nu een pil te nemen om het op te lossen? Nee, ben ik het helemaal niet mee eens; ik zou zeggen; begin eens met gezond eten, als je dat allemaal doet, kun je pas kijken naar aanvullende mogelijkheden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
overdosis vitamine C bestaat niet, dat is verzonnen door artsen. Vitamine C is het belangrijkste wat er is voor een mens. Kijk maar eens op dr.rath.com
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of je ze nodig hebt, ligt aan de voedingswaarde van je eten. Je kunt zeker teveel vitimines binnenkrijgen omdat je lijf niet alles zelf afbreekt. Hou je aan de ADH (algemene dagelijkse hoeveelheid) en dan zit je goed.
Ik neem in de winter elke dag pillen van 1000 MG vitamine C en ben nog niet ziek geweest. Vitamine C verlaat je lijf weer wat er te veel is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding